September 5, 2001
Sitter och funderar på att bygga en uber tyst dator. Då det brukar vara hårddisken som låter mest funderar jag på att slänga in en 2.5" hdd istället då dessa skall vara tystare? åtminstone bör de vara det. Det jag funderar över är:
- Är det samma kontakter till 2,5 & 3,5" hårddiskar? eller är det speciella kontakter som gör att 2,5" bara passar i bärbara datorer.
- Är det någon stor prestanda skillnad mellan 7200RPM diskar av 2,5 & 3,5 " sorterna?
sen till den sista 🙂
-Med tanke på att det skall bli en tyst dator, men samtidigt vill jag inte att den skall vara allt för slö (vill kunna se HD filmer). Kommer en 5400rpm:are bli på tok för slö för detta???
March 14, 2001
Nej inte samma kontakter, men finns adaptrar att köpa för en billig peng som gör att du kan koppla in den på vanliga ata eller sata kontroller.
Ja det är rätt stor skillnad, hur mycket beror helt på modell men sök på modellen du tänkt dig så hittar du säkerligen en liten recension där du ser prestandan, jämför den sen med valfri 3.5".
.
En 5400rpm 2.5" (antar jag?) kommer inte bli för slö för hd-film, beror visserligen lite på hur gammal den är men nyare modeller ska inte ha något problem med det. Dock skulle jag hellre satsa på 7200rpm.
February 14, 2006
Det är som snorch säger, FAST köper du en 2.5" disk med s-ata så är det (såklart) samma kontakter.
Hur en 5400RPM 2.5" disk presterar längst ut på plattorna är svårt att säga, kolla upp recensioner för siffror.
jämför sedan mot:
Raw data transfer (maximum bitrate):
1) Blu-ray - 53,95 Mbit/s
2) HD DVD - 36,55 Mbit/s
3) DVD - 11.08 Mbit/s
February 14, 2006
Jag kollade upp siffror lite fort och det ska inte vara några som helst problem att spela upp blu-ray 1080p i en ny 5400 varvare. Problem kan såklart uppstå om du samtidigt hålller på att hårdtanka (10-100mbit) så disken tvingas göra annat samtidigt.
Jag slår dock ett slag för 5400rpm, vill du ha en tyst disk så duger inte 7200rpm.
Jag kör 5400RPM i denna (40gb system/swap/spel/program) och jag upplever inte att det går segt. visst, det tar såklart längre tid att läsa in stora banor i spel osv men har man en 10% ledigt på disken och defragmenterar den med jämna mellanrum så går den klockrent.
Jag kan rekommendera följande diskar om du vill ha något tyst och förhållandevis bra: https://www.datorbutiken.com/h.....SAMHM160JI
https://www.datorbutiken.com/h.....SAMHM080JI
March 14, 2001
Med tankte på hur pass låg värmeutveckling 2.5" diskar har, även 7200rpm, är det så enkelt att ljudisoler en sån disk att 7200rpm inte är svårt att få tyst utan att den överhettar. Har man ett vettigt chassi samt isolerar den något så är ljudet inget problem, har själv kört så och jag tillhör nog en av de mest petiga angående ljudnivån på diverse grejor.
Men visst, ser man att man inte behöver prestandan 7200 ger så finns det ju ingen större anledning att skaffa en sådan heller, när det hela gäller en tyst dator, och som sagt så kommer inte hd-film i alla dess former bli något problem oavsett vilken man väljer.
Sen skaffar man väl egentligen inte en 2.5" disk till en dator som ska hålla på en med en massa tyngre grejor heller, i den senaste htpc körde jag med 2.5" på endast 4200rpm dock streamade jag all media genom nätverket från den lokala filservern.
Är man ute efter en tyst htpc finns väl det egentligen inget bättre allternativ än att stream från en annan dator, htpc blir tyst och servern står för allt lagringsytrymme.
September 5, 2001
oj, tack så jätte mycket för all hjälp
Om jag fattar er rätt så köper jag en 2,5" sata disk så har den samma kopplingar som en 3,5" sata disk?
Sedan har det dykt upp lite mer frågor ang. detta. ni får ursäkta om jag verkar tjatig men har sökt utan att hitta något svar på följande:
- Hur fasen monterar ni 2,5" diskar i ett chassi? de har ju bara 3,5" som minst, finns det distanser eller något?
-Har tittat runt på diverse diskar. Men det vekar inte som att SATA2 har kommit till 2,5":arna än eller är det bara jag som letar för dåligt???
March 14, 2001
Jo det var jag som skrev lite luddigt, vanliga ata diskar måste man använda adapter till.
Har aldrig monterat någon 2.5" i vanligt chassi utan har alltid haft egna chassin eller andra lösningar.
Men är du inte helt bet så bokar du bara till ett par plåtbitar så dessa passar i 3.5" platserna, alternativt sätter fast den med gummiband av något slag.
Sata eller "Sata2" spelar roland, kör på den du vill ha bara.
Kör på den du vill ha bara, har själv kört Samsung, Seagate och Hitachi men kan inte riktigt peka ut en som skulle vara bättre än den andra, dels för att det varit olika modeller som ej gått att jämföra direkt med varandra, men en lite recension av diskarna avgör ju det hela.
1 Guest(s)