October 23, 2001
Hmmm har för mig att det låg till så här ntfs e slöare fast stabilare och
fat 32 är snabbare fast mera ostabilt och så har jag för mig att inte alla program funkar med ntfs. fast fördelen är att man kan ha privata mappar 🙂 och en sak till nfts kan man inte formatera i dos...( har nämligen råkat formaterat fel hd 4 ggr innan jag fattade att jag var tvungen att köra fdisk och ta bort partitionen...
men lyca till med ditt val 🙂
May 16, 2001
Fat snabbare ? nja... asså kan väll inte säga att man märker nån direkt prestanda skillnad men jag kan LOVA dig att när du har typ 2-3 gig kvar på en partition med FAT32 så börjar det lagga anus, Fat32 måste du även scandisca då å då vilket du ej behöver med ntfs fat32 är even mycket ostabilare (filsystemet går lättare sönder)
för att sumera :))
Fat32
-Slött när hårddisken börjar bli full
-måste scandiscas
-går lättare sönder
+kan köras i alla win OS
NTFS
-Kan inte köras i win98 ME 95
+Snabbare
+Slipper scandisc
+Stabilare
Alltså valet är enkelt såvida du ska köra ett NT system
September 17, 2001
Citerar föregående inlägg skrivet av Baltasar:
Fat32
-Slött när hårddisken börjar bli full
-måste scandiscas
-går lättare sönder+kan köras i alla win OS
NTFS
-Kan inte köras i win98 ME 95+Snabbare
+Slipper scandisc
+Stabilare
Visst stämmer det han skriver, vill bara förtydliga det lite granna, eller rättare sagt komplettera hans "lista" lite granna...
Fat32 är snabbt som bara den på SMÅ diskar, även diskar som inte är proppade me saker. NTFS däremot håller jämn prestanda på en full som en tom hdd, och är många ggr stabilare och säkrare. NTFS-paratitionerade diskar håller dessutom en jämn standard på STORA diskar.
April 1, 2001
Man kan ju nämna att NTFS är det säkrare filsystemet, och att man måste ha NTFS för att kunna utnyttja Windows 2000 till fullo, t ex med filsäkerhet och såntdär. Och om man kör Windows 2000 Server så är man bra dum om man kör FAT32 eftersom man inte kan köra domänserver utan NTFS och såna saker...
1 Guest(s)