April 2, 2001
Det har många gånger diskuterats fram och tillbaka om vilket nätverkskort som är bäst, om det är någon skillnad över huvudet taget!
Som nog de flesta har sett så har TomsHardware gjort ett test av nätverkskort, där de mätt prestanda och processorbelastning mycket noggrant.
Ta en titt på det nästa gång ni ska rekomendera något kort.
Tack för mig.
August 22, 2005
den ända skillnaden är man laddar me 10 eller 100mbit så jobbar inte cpun 100 procent med "märkes kort" typ 3com intel
Men kör man med slöa telia adsl är det meningslöst att köpa dyra kort 50-60 kbs max download
finns ett till test med andra kort netgear dlink mm
http://www.dslwebserver.com/ma.....ctest.html
[ Detta Inlägg ändrades av: Opengl den 2001-08-22 20:50 ]
August 19, 2001
June 7, 2001
Har man bara ett NIC för att sitta och surfa via bredband funkar det bra med ett 99krs nonamekort.
Skall man däremot sitta och tanka filer från ett lokalt nätverk SAMTIDIGT som man arbetar så är det värt pengarna för ett bättre kort.
Hur många av er måste egentligen ha all den där CPU-kraften när ni tankar filer? Låt mig gissa att ni fem gånger per år är på ett LAN-party och kopierar banor under det att ni sitter och snackar med polarna? Vad gör det då om det går åt 80% CPU?
Jag har själv ett 3C905, men det är bara för att jag ville testa om det var bättre än de Realtek 8139 jag annars brukar använda. Jag kan inte säga att det förändrat mina upplevelser vid PCn särskilt drastiskt.
June 7, 2001
Mja, jag är inte så säker på det. Alla Realtek jag provat hittills har funkat föredömligt.
Min #2-burk är en Athlon 700 med ett RT8139 som bootar till W98 på 20 sekunder. Med en 2.5" laptophårddisk...
Och packet loss har jag nog aldrig sett över huvud taget (de få gånger jag checkat).
På det hela taget är ett 3COM rätt bortkastat på en surf/spel-burk enligt min åsikt.
[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-09-06 08:22 ]
April 1, 2001
Jag har provat ett flertal nätverkskort. Realtek 8139 10/100 för drygt 100kr duger fint. Inga problem alls. Men jag tycker ändå att 3Com är bäst. Det är kompatibelt med allting osv. Det ska ju vara snabbare också, och det belastar inte datorn lika mycket. Så nu använder jag ett 3Com Fast Etherlink 3c905b kort, som jag tycker är mycket bra. Jag upplever också Netgear som bra nätverkskort.
June 18, 2001
Jag håller mig till 3Com, iNtel och Netgear när det gäller nätverkskort.
De broadcastar mindre!
De fungerar med ghost i DOS!
De har stabila drivrutiner!
De har lifetime warranty!
De avlastar processorn ngt otroligt!
De skickar bättre signaler så att de inte behöver skicka samma packet om och om igen!
I.o.m allt ovanstående så får man ut runt 9MB/sec i överföring mellan 2 W2k maskiner(även mellan 2 linux).
Har du tur så kommer du upp i 4-5MB/sec med HASHIBASHIkorten!
DÖD ÅT HASHIBASHI
1 Guest(s)