April 28, 2002
Jag ser det såhär. Skillnaden mellan 1gb och 2gb i Vista är som skillnaden mellan 512mb och 1gb i XP.
Med XP kändes som absolut lägsta brukbara smärtgräns låg vid 256mb och lyftet till 512mb var ju enormt, 512mb var ju liksom kravet om man ville köra XP utan att varje sekund skulle vara frustrerande. Flytten till 1gb var sen liksom det där steget som gjorde att allt gick på moln.
I Vista är 512 jävligt lite och jobbigt. På en bärbar är 512mb lika med evig väntan på alla kommandon. Steget till 1gb är på Vista motsvarande steget från 256mb till 512mb i XP, helt enkelt en befrielse från den vanliga väntan.
Med 1gb kommer systemets enklaste delar flyta på rätt så obemärkt utan att varje klick på en katalig följs av 5-10 väntan på att den ska ha tänkt klart innehållet.
Går du över till 2gb når du den gränsen som i XP där mer eller mindre allt går på moln.
Men som sagt allt är relativt och CPUn spelar såklart in. Men jag hade satsat på 2gb direkt så att din upplevelse i Vista inte blir hindrar av för lite ram. 1gb räcker för allt men som sagt det är liksom en gräns man går på.
December 24, 2002
"Tack för ditt svar. Tror jag kör på 2 GB, det är bättre med för mycket än för lite och jag vill att allt ska flyta på bra."
och inte för att förstöra.. men 2GB är inte för mkt... Har läst på flera ställen att 4GB är det ultimata för att vista ska flyta på.. använder inte vista själv...
June 30, 2002
1 GB till 32-bit Vista fungerar så länge du inte kör tyngre grejor som spel eller ett flertal applikationer samtidigt. 64-bit Vista kräver något mera så där är det än viktigare med minst en GB.
Men Vista har en helt annan minneshantering än XP och därför har du mycket större nytta av 2 GB eller mera. Snapphanen har beskrivit det ganska bra faktiskt. Det enda som kan tilläggas är just att med Vista är det första gången som du kan märka en skillnad oavsett hur mycket RAM du stoppar in i burken (fastän du inte är extremt krävande användare).
May 23, 2006
Jag kör Vista X64 just nu med 1GB RAM, eftersom min ena sticka gått i graven. Precis som ovanstående beskrivit så upplever jag att det inte flyter. Minnesanvändningen ligger mellan 70-95%. Dvs långt ifrån optimalt. Jag har en distinkt känsla av att det kommer att flyta bättre med 2GB minne.
2 Guest(s)