March 4, 2007
Hejsan. Just nu har jag 3 fläktar i min dator. Självklart en CPU fläkt som har en 3pin kontakt som sitter direkt på moderkortet.
Sen har jag en Zalman VF700 med 2pins kontakt direkt från nätagget. Sen en 80mm chassis fläkt som också har en 3pins kontakt. Denna sitter osså direkt i nätagget. (GFX och Chassis fläkten sitter i nätagget med en 4-Pins delare)
Hur som hälst. När jag kopplar grafikkortets och chassis fläkten i Moderkortet, som har en 3pins kontakt märker jag ingen skillnad mellan 3 och 2 pins kontakterna som den brukar sitta i. Så, vad är denna sista sladden/pinnen till för?
/Seamonster
March 4, 2007
Ojj, ni är snabba här 🙂
Nu har jag kopplat alla kontakter på moderkortet o laddat ner SpeedFAN.
Jag kan inte se några RPMs, då det står 0 på både Fan1 och Fan2.
Det finns 2st fläktar jag kan höga RPMet med, Speed01 och Speed02.
Båda står som 49% i default. Speed01 var visst Chassis fläkten och Speed02 är CPU fläkten. Men hur kommer det sig att jag inte kan ändra grafikkorts fläkten? (Den sittar i System FAN på moderkortet) Om jag nu flyttar GFX fläkten till Chassis FAN o tvärtom borde det ju funka.. men jag undrar mest Varför? Det är inte så att det sitter nån skitfläkt, man tycker ju att Zalman (i detta fallet VF700) borde ha iaf en speed regulator...
Och sen på Tempratures finns 5 mätare:
Amibent: 32C
Remote1: 39C
Remote2: 27C
HD0: 43C
HD1: 42C
HD0 & HD1 är ju hårddiskarna. Men sen finns Ambient, Remote1 och Remote2... Vad är dessa för några? Mina gissningar är att Remote1 är CPUn, Ambient är Grafikkortet och Remote02 är chassis fläkten. Men mina gissningar är inte o lita på... jag har inte hållt på med detta förut 🙂
Hehe, så vad kan Ambient, Remote1 och Remote2 betyda?
/Seamonster
1 Guest(s)