April 24, 2007
60Hz uppdaterar bilden som går till skärmen 60 gånger per sekund dvs 60 svängningar per sekund
75 Hz gör samma sak fast 75 gånger pers sek.
på platt skämrar är inte Hz så viktig har jag fått för mig. där ar responstid viktigast!
January 8, 2005
japp på CRT skärmar spelar Hz ganska stor roll, över 60Hz dock så klarar man sig, i 60hz kan bilden uppfattas som "flimrig".
däremot så körst väl TFT/LCD skärmar i 60hz, oftast.
och där spelar det inte så stor roll, för en CRT är interlaced dvs den uppdaterar varannan rad, medans en TFT/LCD kör progressive scan vilket uppdaterar ungefär som en text fil, från top till bottom.
så ms är det som är viktigare. (dock har de flesta skärmar bra ms nu för tiden).
best regards, pole
April 24, 2007
Polekatt wrote: japp på CRT skärmar spelar Hz ganska stor roll, över 60Hz dock så klarar man sig, i 60hz kan bilden uppfattas som "flimrig".
däremot så körst väl TFT/LCD skärmar i 60hz, oftast.
och där spelar det inte så stor roll, för en CRT är interlaced dvs den uppdaterar varannan rad, medans en TFT/LCD kör progressive scan vilket uppdaterar ungefär som en text fil, från top till bottom.
så ms är det som är viktigare. (dock har de flesta skärmar bra ms nu för tiden).
best regards, pole
som min till exempel? 2 ms 😎
October 7, 2002
Polekatt wrote: japp på CRT skärmar spelar Hz ganska stor roll, över 60Hz dock så klarar man sig, i 60hz kan bilden uppfattas som "flimrig".
85 Hz brukar vara en vanlig "undre gräns" annars. Själv kör jag faktiskt 85 Hz och tycker fortfarande att det flimrar lite för mycket ibland. Allting under 85 Hz är mer eller mindre outhärdligt enligt mig...
February 21, 2008
nvidiaamd wrote: 60Hz uppdaterar bilden som går till skärmen 60 gånger per sekund dvs 60 svängningar per sekund
75 Hz gör samma sak fast 75 gånger pers sek.
Har jag fattat det fel, men är inte det Frames Per Second(FPS)
och är väl inte någon inställning man kan göra utan styrs utav hur bra prestandad datorn har. 😀
January 29, 2007
1 Guest(s)