September 17, 2004
Håller på och plockar ny dator. Kommer använda mig av DDR3 1333Mhz.
Finns ju två läger på minnena. Dels vanliga flänslösa "valueRAM" och dels de flänsbeklädda lite dyrare prestandaminnena.
Vanliga: http://www.misco.se/product/se.....onId=30931
Med flänsar: http://www.misco.se/product/se.....onId=30932
Vad är den stora skillnaden mellan dessa minnen? Antar kylflänsen ger lite bättre kylning men mer än måste det ju ändå vara.
Behövs de värre när man ska överklocka?
Om man vill ha en vanlig dator utan att överklocka duger vanliga valueRAM då???
November 4, 2001
Till att börja med måste jag fråga vilken plattform du ska köra. Är det till 775 finns det egentligen ingen anledning att ta DDR3, speciellt inte om man inte ska klocka osv.
Ang din fråga så är den vanligaste skillnaden mellan Value och "Icke Value" (inom samma tillverkare) att value-kretsarna inte spåras. Man beställer helt enkelt ett gäng kretsar som ska klara den utsatta frekvensen och monterar dem på en PCB. Till lite dyrare minnen spårar man kretsarna och man har helkoll på exakt vilka kretsar och versioner man får. Utifrån detta kan man sedan dela in minnena o olika klasser och prissätta dem därefter.
Kort sagt ska du ha minnen som bara skall gå i 1333Mhz och ha "normala" timings så duger value utmärkt. Ska du klocka eller sänka timingsarna så är icke value att föredra.
September 17, 2004
SuperNova wrote: Till att börja med måste jag fråga vilken plattform du ska köra. Är det till 775 finns det egentligen ingen anledning att ta DDR3, speciellt inte om man inte ska klocka osv.
Jo det är 775, X38 eller X48 vad det verkar. Varför gör inte DDR3 någon nytta, vad ha istället?
November 4, 2001
Kolla upp recensionerna på DDR2 vs DDR3 i praktiken. Visst du har högre bandbredd med DDR3 i syntetiska tester men inget som väger upp prisskillnaden. Tro närstan du går back på att ta billiga DDR3 med höga latenser jämfört med snabba DDR2or av bättre modell.
DDR2 PC8500 med vettiga timings är riktigt billiga och presterar väldigt bra...
1 Guest(s)