July 23, 2002
October 24, 2003
EliXyR wrote: NCQ gör väl så e snabbar upp o läsa mindre filer o så vad jag förstått.
Vad jag har förstått så ska NCQ ge mest prestandahöjning vid multitasking. Kör du flera program samtidigt från disken (gärna tillsammans med en dualcore-prolle?) ska du tjäna en hel del på NCQ.
//Johan Lojander
August 7, 2003
EliXyR wrote: Haha snabbare? jo kanske nån kb/s 🙂
Vad som skilljer är NCQ, inge mer.
Jasså? Är du verkligen säker på att Raptor har NCQ numera och inte TCQ (Tagged Command Queing) som den alltid haft? Och är du verkligen säker på att den på sin höjd är bara några kb/s snabbare.
Såhär står det på http://www.wdc.com/en/products......asp?cat=2
Technical Specs
SATA with TCQ
10,000 RPM
36 - 74 GB
8 MB Cache
5-year warranty
TCQ är Tagged command Queing. (annars skulle det stå NCQ)
Dessutom har "original" Raptorn på 36 Gb en hastighet från sisådär 57 Mb/s ända ned till sisådär 37 Mb/s medan 74Gb Raptorn (samt revision 2 av Raptor 36 Gb) har en hastighet på sisådär 72 ned till 54 Mb. Det är inte några 100 kb/s utan 20000 (ett fel på faktor 50?)
Sustained throughput är dessutom inte allt (vilket jag försökt säga till alla raid/0 fantaster, men det hör nog inte hit).
Så... du har typ JÄTTEFEL :bgrin: och till originalfrågeställaren. Ja, det är enorm skillnad. I sustained throughput (kopiera filer) får den rev 1 smisk av i princip vilken som helst modern disk idag. I latency (söka filer snabbt) kan den fortfarande vara lite snabbare, men marginellt... 500 dock... tja.. Vad kostar en annan 40 Gb disk?
May 5, 2004
som sakt äger 2st raptors ena första rev o den andra är rev2, prestanda i real life, för end user är inte så stor. desvärre kan jag inte visa några benchmarks nu för diskarna sitter i en array.. annars skulle jag kunna gjort det.
men spelar väl ingen större roll idag vad man köper, för de gör jue inte rev1 någe mer.
är väl en annan sak om man ska köpa beg.
2 Guest(s)