September 9, 2007
Oj, nu när jag tänkt efter i budgeten och vad jag tänkt köpa för dator annars ungefär så tror jag jag lägger budgeten lite lägre för kortet.
Datorn kommer bli typ Q6600 processor, 2gb ram, 750W ström. Tänkte börja installera Xp 64bit pro tills Vista kommit ut med en utgåva ingen klagar så mycket på.
August 16, 2003
"tunga grafikprogram" låter som att du ska köpa 4GB RAM speciellt om du köpter xp64 som stödjer det.
skillnader mellan GeForce och REDEON som jag har fått erfara är att RADEON inte klarar vissa egna upplösningar som GeForce klarar, men för den som följer standardupplösningarna är detta inget att bry sig om.
September 9, 2007
Hmm, nej den skillnaden va inte tillräckligt konkret för att man skall luta åt det ena eller andra håller tycker jag =)
Jo jag vet, 4gb kanske krävs. Men jag köper 2gb till en början och ser hur det beter sig, är väl knappast några konstigheter att köpa 2gb till och ploppa in. Iof känns det kanske lite dumt att börja snåla på grejer när priset ändå är uppe i en 9000, men har man ett pristak så har man. Vill bara ha ett så bra grundpaket som möjligt så kan jag bygga på med andra grejer sen, men har ingen lust att sitta och skruva i ny processor eller nytt grafikkort inom närmsta tiden...
August 16, 2003
8800GTS 320MB är riktigt prisvärd.
8600 och lägre är kassa budgetkort, (mellansegment och neråt iaf)
här har du en interaktiv grafikkorts jämförelse:
http://www.tomshardware.se/gra.....index.html
April 13, 2004
CitizenX wrote: 8800 är väl knappast prisvärda just nu? De är ju i vilket fall svindyra. Hur stor är skillnaden på 8800 och 8600, 8500, 8400? Och vad är det för skillnad på GT och GTS? 8800 blir det nog inte, de e för dyra i nuläget...
Skall du matcha din "svindyra" prolle så krävs det en rejäl peng för graffet, det skall du absolut inte snåla på, det är ju den som är för dina ögon, förutom skärmen då förståss 😛
Ta hellre en annan lite billigare prolle, en dual då inte en quad, det finns få programvaror som stödjer dem ordentligt 😛
1 Guest(s)