May 17, 2004
nu är det så att du har lagt tråden lite fel.
men men
VGA är kort och gott 640*480 pixlar och används bara för att det låter jävligt mesigt att säga 0,3 megapixel.
inte en satan vill köpa något med en så futtig upplösning när det finns normala kompaktkameror som sammtidigt skyltar om 3-5 så kallade megapixel upplösningar.
megapixel är kort och gott MILJONER(mega)pixlar.
vi kan säga så här, ju lägre antalet pixlar, destå mindre detaljerad bild. men, en kamera med 2 megapixels upplusning kan fortfarande ha bättre bild än en med 3,2.
December 27, 2003
en kamera med 2 megapixels upplusning kan fortfarande ha bättre bild än en med 3,2.
väldigt sant. men fördelen med flera megapixlar är om du du vill klippa ut och förstora något ur bilden (t.ex ett ansikte). Du kan då försora mer utan att förlora bildkvalité
när det talas om mobiltelefonkameror kan man nog i stort sätt säga att flera megapixlar = bättre bildkvalité också. Om du söker en telefon med bra kamera rekommenderar jag att du väljer någon med autofokus (en funktion som många telefoner saknar)
VGA=Väldigt Gryniga Arkivbilder..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 14, 2005
Den största förklaringen till att en systemkamera med 4 miljoner pixlar (tex original canon EOS1 D) tar bättre bilder än en 10 mpixel kompaktkamera beror på att själva sensorn är fysiskt större. Ju fysiskt mindre varje pixel på sensorn är ju mer brus får man. Det gör att jag hellre väljer en kamera på 5 mp än en på 7-10 mp om de är lika nya och av samma generation.
För att överhuvud taget se skillnad på 5 och 10 mp så måste man göra typ A3 förstoringar vilket man inte gör varje dag. Dessutom är argumentet att man kan beskära bilden ganska larvigt då man faktiskt har ben och kan gå närmare motivet i normalfallet. Det viktiga är att man lär sig ta bilder och att använda hela sensorn. Optiken i en kompaktkamera är ändå inte så bra att man kan beskära i bilden med bibehållen bra kvalite.
2 Guest(s)