January 28, 2007
Tjena, Det hela började med att jag köpte ett uppgraderings paket med en x2 3600+ am2. Mitt värsta misstag ever. Har bara haft en massa värme problem med den sen jag fick den. Först hade jag orginal kylaren och den fungerade bra ett tag sen blev det för varmt så jag köpte en AC freezer 64 pro. Det fungerade bra i några veckor tills nu. Jag har precis köpt ett nytt chassi med en 250mm fläkt på sidan och nu när jag spelade Css så var tempen uppe i 60 när den brukar ligga på 40. Ska jag kontakta komplett oc säga att jag vill lämna tillbaka skiten innen den går sönder?
March 5, 2002
Känn på kylflänsen när du pausat efter några minuter i ett spel, superpi, 3dmark eller vad som. Bränner du dig på den? Om inte, så har du monterat kylaren fel/applicerat för lite/för mycket kylpasta osv. Om du bränner dig på den så är kylaren alldeles för dålig och/eller så har du för kasst luftflöde i chassit.
Joki wrote: Tjena, Det hela började med att jag köpte ett uppgraderings paket med en x2 3600+ am2. Mitt värsta misstag ever. Har bara haft en massa värme problem med den sen jag fick den. Först hade jag orginal kylaren och den fungerade bra ett tag sen blev det för varmt så jag köpte en AC freezer 64 pro. Det fungerade bra i några veckor tills nu. Jag har precis köpt ett nytt chassi med en 250mm fläkt på sidan och nu när jag spelade Css så var tempen uppe i 60 när den brukar ligga på 40. Ska jag kontakta komplett oc säga att jag vill lämna tillbaka skiten innen den går sönder?
Du har inte lyckats sätta kylflänsen snett eller nått så den inte har bra kontakt mot processorn?
Kan iofs även vara felvisning från moderkortet, känns som sagt på flänsen om den känns het.
Tycker det låter märkligt hett faktiskt, jag har också en X2 3600+ AM2 med den boxade kylaren, fast iofs i en server.
Den ligger och pendlar mellan 34-35 grader i idle, och hamnar uppåt 45 i fulload.
(Då är den även uppklockad till 2GHz fast utan att höjt volten.)
(Kör med "kletet" som sitter på kylaren vid leverans, s.k pad.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2007
December 31, 2001
Alltid roligt när folk skyller på märket när det är de själva som gör fel eller inte har en aning om vad felet är.
Ta lite aceton och ta bort den paden som följer med kylaren.
Lägg den en klick pasta i mitten på din cpu och sätt sedan på kylaren och låt den klämma ut pastan över heatspreadern.
Du kör därefter igång prime95 och låter det gå i ca 20-30 min kän därefter på flänsen om den är varm eller inte, är den inte det så har du antingen satt flänsen fel så värmen inte går från din cpu till kylaren eller så är det fel på mätaren.
Antagligen är det fel på mätaren så du behöver flasha om bios för att få den att stämma bättre, inte säkert att det löser det dock.
Men eftersom du inte upplever några hängningar eller något sådant så varför grina ?
August 16, 2003
jag har grymt nöjd med AC 64 Freezer, jag kan klocka och höja spänningar hur mycket jag vill utan att behöva oroa mig över temperaturen. jag har kylaren till båden en 3700+ och en 3600+, på min klockade 3600+ så ligger jag nu på 46C efter full load i 1h 45 minuter.
som alla andra säger, du har inte monterat kylaren rätt eller så mäter ditt moderkort temperaturen helt fel (testa att uppdatera BIOS)
Fenix wrote: har du lagt på nån kylpasta?
Joki wrote: Dåligt löftflöde? sa ju att jag har en 250mm fläkt.
Flänsen är ljummen, har på den pasta som satt på flänsen.
Och varför skulle det ha gått så bra i alla dessa veckor om den var felmonterad?
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2007
Ondjultomte wrote: haha X2 3600+ 64nm är en grymt sval CPU ... det är du som är inkompetent och kan inte fästa en cpukylare korrekt .. tyvärr ..
🙂
Tro mig, jag vet vad jag gör.
[EDIT] haha, kanske inte när det gäller chassi fläktar. råkade sätta en av mina 80mm fläktar i baken som inblås. ändrade tillbaa nu och den ligger på 44grader. konstigt att det kan göra så mycket.
March 14, 2001
Joki wrote: [quote=Ondjultomte]haha X2 3600+ 64nm är en grymt sval CPU ... det är du som är inkompetent och kan inte fästa en cpukylare korrekt .. tyvärr ..
🙂
Tro mig, jag vet vad jag gör.
Ja men om du nu är så jävla säker på att du gör rätt är det väl inte så svårt att lista ut att temperaturen inte stämmer då?
Uppdatera bioset och hoppas på det bästa, annars är det inte så mycket att göra. För som sagt, är den riktigt monterad så är inte temperaturerna så hög som du skriver, om du nu inte har lyckats ställt in en sjujävla spänning på processorn men du som vet hur man gör har väl inte det..
January 28, 2007
March 14, 2001
Inse bara att temperaturen visas fel, känns som om du inte alls läser vad som skrivits tidigare utan bara hävdar att du gör allt rätt.
Såna som dig gör inte mig arg, snarare road, kommer in hit och vill ha hjälp men har en sån jävla attityd när folk kommer med förslag över vad som kan vara fel. Hugger tillbaks direkt bara för att någon nämner en möjlig orsak till felet, precis som om det försökt dumförklarat dig vilket de absolut inte gjort utan försökt hjälpa dig. Var lite trevlig istället så kan du nog vänta dig lite tevligare svar tillbaks.
January 28, 2007
Ja men om du nu är så j**la säker på att du gör rätt är det väl inte så svårt att lista ut att temperaturen inte stämmer då?
Och jag gillar inte din attityd. Enligt MSI ska min bios version stödja Brisbane.
Ursäkta mig att jag blir irriterad när någon kallar mig inkompetent.
April 22, 2007
ilg@dd wrote: [quote=Fenix]har du lagt på nån kylpasta?
Joki wrote: Dåligt löftflöde? sa ju att jag har en 250mm fläkt.
Flänsen är ljummen, har på den pasta som satt på flänsen.
Och varför skulle det ha gått så bra i alla dessa veckor om den var felmonterad?
🙄
Hahahaha, de var dagens. Tack för uppmuntran!
1 Guest(s)