July 4, 2005
Hej, har köpt lite delar till en polare bla 2 st 512mb's minnen, vi var på kontoret och skulle sätta i allt idag men stötte på ett för mig väldigt konstigt problem, har byggt omkring 100 datorer men aldrig varit med om liknande.
Han har 3 minnesplatser och hade en 512:a i från början satte i dom två nya och såg att den bara villa äta två stycken, datorn visade bara ca 1024mb, fanken tänkte vi, inte har vi fått ett pajj minne? Testade varje minne var för sig i min teststation och alla tre funkade prima... tillbaka för att felsöka på moderkortet
efter att ha testat varje port för sig kunde jag konstatera att även alla portar funkade felfritt, efter en del tester märkte jag att mittenporten endast funkade om det satt ett minna där och dom andra två var tomma.
1--2--3
.-. .-. .-.
| | | | | | Alltså när 1 & 2 är i funkar endast 1:an
| | | | | | när 2 & 3 är i funkar bara trean
| | | | | | när 1 & 3 är i funkar båda
| | | | | | när 1, 2 & 3 är i funkar endast 1:an & 2:an
| | | | | | när 2 är i själv funkar 2:an
| | | | | |
| | | | | | Har läst i alla changeloggar på bios uppdateringar men inget
|-| |-| |-| verkar vara relaterat till minnena överhuvudtaget
| | | | | | Skall dock uppgradera ändå men med tanke på changeloggarna
| | | | | | tror jag inte det hjälper mig i detta fallet
| | | | | |
| | | | | |
'-' '-' '-'
hans moderkort är ett "Abit be7 raid"
April 13, 2004
Titta på denna sida så ser du vad som funkar eller inte:
http://www.abit.com.tw/abitweb.....E7R-02.php
April 13, 2004
bAron wrote: Tackar för den sidan jalle!
står dock inte mkt om hur man kan koppla det med olika minnen, bör det t ex vara möjligt att släppa två av dom minnena som sitter i och slänga in en 1GB tillsammans med en 512 istället?
Vad jag själv kan utröna av sidan, är att det ser ut som ditt moderkort har svårt att köra med alla tre fyllda samtidigt, så du kanske skall satsa på endast två, för övrigt kan du flukta i din manual 😛
1 Guest(s)