October 2, 2003
När min dvd-spelare gick sönder under ett åskoväder så drog jag jordade uttag till vardagsrum (Hemmabio) och sovrummet (datorn). Sen så köpte jag 2st åskskydd på Dabus. Jag känner mig rätt säker nu faktist. Har åskat ett par ggr nu och jag har suttit kvar vid datorn varenda gång.
February 28, 2005
funkar den är också bra? detta ska enbart kopplas till datorn....
January 13, 2004
Death On Wings wrote: Finns produkter som ersätter skador om något skulle gå sönder via elutaget som Gilgamesh länkar till dock är det väldigt liten risk att det slår ner i elutagen.
Tele och Tv anten är de ställen som det slår ner mest i.
Säg det till mitt nätaggregat och nätverkskort som åskan tog förra sommaren. Plus en adsl hub men där kan det ha varit via tele. 🙂
August 11, 2005
Zadazi^[696 wrote: ]Allså går det värkligen att skydda sig 100% mot åskan? Har nämligen fått för mig att det inte går att vara 100% skyddad då det rör sig om för hög ström.. (tänker på att mina kusiner har fått dator+modem utslagna många! gånger trots div skyds utrustning =/ )
åska är som samlag, enda 100%-iga skyddet är avhållsamhet, så med andra ord, dra ut sladden 😉
August 5, 2003
Sebbe wrote: En väldigt säker kombination är en UPS-enhet i kombination med en jordfelsbrytare, då jordfelsbrytaren skyddar mot felspänningar / spikar och ups-enheten mot allt annat. Dessutom får du batteribackup vid strömavbrott.
Nej, en ups skulle också gå sönder och troligen dra med sig det som ligger efter den med. En jordfelsbrytare skyddar inte mot spikar i elnätet utan mot just fel till jord dessutom så om åskan har tagit sig från molnet ned till marken så tror jag inte att 3mm till skulle stoppa den.
Att jorda uttagen är nästan värre för då har blixten ännu en väg in eller ut.
Som sagt det enda sättet som är ca99,9% är att dra ur kontakterna.
June 11, 2001
The Mutt wrote: [quote=Sebbe]En väldigt säker kombination är en UPS-enhet i kombination med en jordfelsbrytare, då jordfelsbrytaren skyddar mot felspänningar / spikar och ups-enheten mot allt annat. Dessutom får du batteribackup vid strömavbrott.
Nej, en ups skulle också gå sönder och troligen dra med sig det som ligger efter den med. En jordfelsbrytare skyddar inte mot spikar i elnätet utan mot just fel till jord dessutom så om åskan har tagit sig från molnet ned till marken så tror jag inte att 3mm till skulle stoppa den.
Att jorda uttagen är nästan värre för då har blixten ännu en väg in eller ut.
Som sagt det enda sättet som är ca99,9% är att dra ur kontakterna.
Det är det som är meningen, eftersom jordfelsbrytaren och ups-enheten reagear på ca 4 ns så kommer bara dessa att slås ut om blixten slår ner, då kommer alla värdefulla data på hårddisken och datorn att klara sig, desutom så skyddar dom mot transitenter, dvs jitter i elnätet genom att tvätta ren elen, något som datorn inte klarar av, alltså får du renare ström.
Det är inte bara att skydda sig mot värsta fall, det är skydden innan som hindrar värsta fall från att inträffa. Sedan är det ju så att om blixten slår ner 100 meter utanför ditt hus så kommer problemet att datorn inte klarar det att vara ett väldigt litet problem med tanke på alla andra problem som uppstår. Då är det frågan om Din säkerhet, inte den elektriska komponenter.
August 5, 2003
En ups skyddar mot transienter men INTE en jordfelsbrytare. Jag är inte helt hundra men jag tror nog att en ups skulle paja om det gick några kV genom den. Visst ni förresten att blixten inte går I kabeln utan på utsidan. Och sedan behöver ju det inte slå ner nära en om man har långt till trafo osv när man bor på landet.
June 11, 2001
The Mutt wrote: En ups skyddar mot transienter men INTE en jordfelsbrytare. Jag är inte helt hundra men jag tror nog att en ups skulle paja om det gick några kV genom den. Visst ni förresten att blixten inte går I kabeln utan på utsidan. Och sedan behöver ju det inte slå ner nära en om man har långt till trafo osv när man bor på landet.
Det skulle kunna gå GV genom den eftersom volt inte har någon betydelse, möjligen blir det brännmärken på kablarna, men det är av andra orsaker, däremot amperevärdet kommer att avgöra.
Det är differansen som är farlig i ström, inte värdet i sig. Det är ungefär som att ställa en för tung sak på ett bord, det spelar ingen roll om den väger ett kilo eller ett ton, så länge bordet klarar vikten, det är skillnaden som kommer att avgöra.
August 5, 2003
Och hur många Amps kan en blixt av ge då? Trodde att det var ganska mycket och så. Och sedan varför ska man då ta bort alla elektroniska apparater när man meggar en anläggning? Det är ju bara 500V och bara nån mA. Med ditt resonemang så kan man alltså ansluta upsen direkt till högspänningslinan utan att den skulle ta skada?
June 11, 2001
The Mutt wrote: Och hur många Amps kan en blixt av ge då? Trodde att det var ganska mycket och så. Och sedan varför ska man då ta bort alla elektroniska apparater när man meggar en anläggning? Det är ju bara 500V och bara nån mA. Med ditt resonemang så kan man alltså ansluta upsen direkt till högspänningslinan utan att den skulle ta skada?
Beror helt på den motspänning som finns. Slår blixten ned 1 m ifrån din UPS är det ändå totalt ointressant vilka värden den klarar eftersom den överspänning som inträffar innebär att allt innom 3 m kommer att bli grillkol, däremot om bilxten slår ner i ett elskåp som din elleverantör har som står 1 km bort så kommer antingen strömmavbrott eller överspänning att inträffa och det är då som en ups-enhet och / eller jordfelsbrytare kommer att agera. Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet. Resultatet blir alltså att datorn slås ut eller ett enkelt undantagsfel inträffar och BSOD kommer upp.
Felmeddelanden som att minnet inte kan läsas eller ett allvarligt undantagsfel har inträffat kan bero på att ett spänningsvaj har inträffat i elnätet, det kan vara flera kilometer bort.
July 4, 2005
Jobbar på ett företag i Halmstad som sysslar mycket med reparationer av datorer, nu under vår svenska sommar kommer det in många åskskadade datorer, det ända som går att göra för att till 100% skydda sig mot åskan är att dra ut alla strömsladdar som på något sätt har kontakt med datorn (även tex adaptor till trådlösa musens connector osv) och framförallt modem eller nätverkssladd. Mycket vanligare att oskan tar sig in där en genom nätagg. om man dessutom vill var ultrasäker så ska inte datorn eller sladdar ligga nära andra sladdar som det går ström igenom. Händer att strömen hoppar mellan sladdar. hade en sådan dator inne för bara några veckor sedan
May 2, 2003
Det går att få ett 99% skydd för överspänning orsakad av blixtnedslag, men ingen frisk människa betalar det för en villa.
Man måste först och främst få ner allt ledande och alla kabelnät i kåken till samma jordpotenial, har man skillnader i jordpotenialen så sjunker skyddet drastiskt redan där.
För att åstakomma detta så krävs det att man installerar åskledare, jordar vvs anläggningen och eventuellt fjärrvärme ( glömmer säkert ngt här )
Sedan sätter man överspänningsskydd på inkommande matning från "gatan" och teleanläggningen och eventuell annan svagströmsanläggning som man har i huset.
Kruxet är att dessa överspänningar och potenialutjämningsjordar MÅSTE ha samma jordvärde ( potenial ).
Sedan klämmer man in ett överspänningskydd mellan stickproppen och vägguttaget till datorn.
Då har man så bra skydd man kan ha, men blir det en direktträff skulle jag skita hejdlöst i dator och vad allt annat heter.
Blixt är inget man skojar bort genom att fortsätta sitta framför datorn när det smäller utanför knutarna.
Vill man skydda sig vettigt och inom rimliga pengar så köper man ett skydd liknande det som länkats till innan, jag själv har ett från Phoenix som är proffs på bla överspänningsskydd.
Så hinner man höra ovädret och dra ur sladden innan det är försent, eller ja man har större chans iaf 😀
//Tobbe
1 Guest(s)