January 10, 2005
tjo lånar tråden lite.
Om man har en så kallad belastningsvakt, en liten låda som begränsar ström anvädandet i huset. Ni som är elektriker vet kanske vad jag snackar om. Vi instalerade allefall en sådan då man fick ett litet bidrag från staten, så köpte vi oss en vedkamin istället :P.
Allefall hur bra skyddar denna mot åska, efter som den enbart får släppa in begränsat med elektrisitet, men om den nu gör de så går säkringarna i den. detta har hänt en gång och då klarade sig allt i huset. Vet iof inte om de va riktigt så men jag gissar.
August 5, 2003
Sebbe wrote: Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.
Spänning mäts i Volt och Ström mäts i Ampere och en jordfels brytare kommer fortfarande inte stoppa blixten eftersom den BARA slår ifrån vid fel til jord. Den kommer tex. inte att slå ifrån om du får en ström genomgång från fas till nolla men om du har ett läckage till jord någonstans så kommer den att lösa ut. Det där med bitsvaj vet jag ingenting om, jag är bara elektriker 🙂
June 11, 2001
The Mutt wrote: [quote=Sebbe] Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.
Spänning mäts i Volt och Ström mäts i Ampere och en jordfels brytare kommer fortfarande inte stoppa blixten eftersom den BARA slår ifrån vid fel til jord. Den kommer tex. inte att slå ifrån om du får en ström genomgång från fas till nolla men om du har ett läckage till jord någonstans så kommer den att lösa ut. Det där med bitsvaj vet jag ingenting om, jag är bara elektriker 🙂
Skickar hem blixten till dig och kollar om du gillar att köpa en ny dator, om din ups-enhet går sönder eller din jordfelsbrytare går sönder så är det nog billigt jämfört med om datorn går söder. Dessutom så ersätter inget försäkringbolag för blixtnedslag.
May 2, 2003
Sebbe wrote: [quote=The Mutt][quote=Sebbe] Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.
Skickar hem blixten till dig och kollar om du gillar att köpa en ny dator, om din ups-enhet går sönder eller din jordfelsbrytare går sönder så är det nog billigt jämfört med om datorn går söder. Dessutom så ersätter inget försäkringbolag för blixtnedslag.
Nya regler då eller?
Farsans försäkringsbolag tog iaf blixtnedslaget som slog ut tre TV, en stereo, en video och lite annat smått och gott.
//Tobbe
2 Guest(s)