Skydda sig mot blixten?|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skydda sig mot blixten?
Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
sp_UserOfflineSmall Offline
939787
August 21, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

tjo lånar tråden lite.
Om man har en så kallad belastningsvakt, en liten låda som begränsar ström anvädandet i huset. Ni som är elektriker vet kanske vad jag snackar om. Vi instalerade allefall en sådan då man fick ett litet bidrag från staten, så köpte vi oss en vedkamin istället :P.

Allefall hur bra skyddar denna mot åska, efter som den enbart får släppa in begränsat med elektrisitet, men om den nu gör de så går säkringarna i den. detta har hänt en gång och då klarade sig allt i huset. Vet iof inte om de va riktigt så men jag gissar.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
939792
August 21, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Inte för att jag vet exakt vad du pratar om, men jag har svårt att tänka mig att en belastningsvakt skyddar mot blixten.
Visst ett lite lite bättre skydd än utan kanske, men jag tvivlar.
//Tobbe

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
942478
August 26, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.

Spänning mäts i Volt och Ström mäts i Ampere och en jordfels brytare kommer fortfarande inte stoppa blixten eftersom den BARA slår ifrån vid fel til jord. Den kommer tex. inte att slå ifrån om du får en ström genomgång från fas till nolla men om du har ett läckage till jord någonstans så kommer den att lösa ut. Det där med bitsvaj vet jag ingenting om, jag är bara elektriker 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
942819
August 27, 2005 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

The Mutt wrote: [quote=Sebbe] Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.

Spänning mäts i Volt och Ström mäts i Ampere och en jordfels brytare kommer fortfarande inte stoppa blixten eftersom den BARA slår ifrån vid fel til jord. Den kommer tex. inte att slå ifrån om du får en ström genomgång från fas till nolla men om du har ett läckage till jord någonstans så kommer den att lösa ut. Det där med bitsvaj vet jag ingenting om, jag är bara elektriker 🙂

Skickar hem blixten till dig och kollar om du gillar att köpa en ny dator, om din ups-enhet går sönder eller din jordfelsbrytare går sönder så är det nog billigt jämfört med om datorn går söder. Dessutom så ersätter inget försäkringbolag för blixtnedslag.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
942821
August 27, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=The Mutt][quote=Sebbe] Om du inte har dessa kommer spänningsvaj på +/- 2A att kunna slå ut datorn eller orsaka bitsvaj, dvs, att enstaka bitar ändrar polaritet.

Skickar hem blixten till dig och kollar om du gillar att köpa en ny dator, om din ups-enhet går sönder eller din jordfelsbrytare går sönder så är det nog billigt jämfört med om datorn går söder. Dessutom så ersätter inget försäkringbolag för blixtnedslag.

Nya regler då eller?
Farsans försäkringsbolag tog iaf blixtnedslaget som slog ut tre TV, en stereo, en video och lite annat smått och gott.
//Tobbe

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
942824
August 27, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jordfelsbrytare har lika mkt med åskskydd att göra som en säkring har.
//Tobbe

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL