SLI vs CrossFire|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SLI vs CrossFire
SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2006 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena! Har tänkt köpa en ny dator, men undrar hur det är med SLI och CrossFire tekniken, vilket är bättre? Vad jag har hört om SLI så finns det en del problem, bla så kan man inte använda t.ex. ett 7600GT och ett 7600GS eller ett 6600GT och ett 7900GTX, dessutom måste man ha samma drivrutiner för båda korten. Att använda samma drivers borde väl inte vara ngt problem, men när jag nu ska köpa en ny dator så verkar det inte som om jag har råd att köpa t.ex. 2 st 7900GTX eller 2 st 7800GT, tyvärr 🙁

Men jag undrar om jag skulle köpa ett mobo som stöder SLI så verkar det som om jag skulle köpa ett 7600GT, men skulle det stöda CrossFire så blir det väl X850XT, men nackdelen är ju att det inte stöder CF 🙁 . MEN, den största nackdelen med SLI vad jag har hört är att man måste ha samma BIOS-version på båda korten 😮 , å det gör det hela ännu mera komplicerat, för även om jag skulle lyckas skrapa ihop till en större budget å skulle köpa t.ex. ett 7900GTX kort, och sedan efter ett år eller så vilja uppgradera genom att köpa ett likadant kort till, så skulle det inte fungera eftersom BIOS-versionen inte är densamma. Kan hända jag har fel (hoppas det) men ifall det inte är så, vet ngn hur man ska flasha BIOS på grafikkort, har gjort det på ett gammalt mobo en gång, men det är väl inte riktigt samma sak.

När det gäller CF så har jag förstått att det inte är riktigt samma sak, man behöver inte ha samma BIOS i de båda korten, och det behöver inte heller vara samma kort 😮 , även om det är bättre att ha samma kort än att ha olika (i de flesta fall). Men vilket system presterar bättre? Två st R1900XTX eller två 7900GTX? En del av mig säger att jag ska köpa ett 7600GT och därmed satsa på SLI i framtiden, och därmed vänta tills jag har råd att köpa två kort, medan den andra delen säger att jag ska jag köpa ett X1900GT, tyvärr är det kortet dyrare än ett 7600GT, ca 2650kr, medan 7600GT kostar endast 1550kr.

Så snälla, hjälp mig, ett mycket knivigt och stort problem, som oberoende av måste lösas eftersom jag ska ha en ny dator, då de integrerade grafikkretsarna inte duger åt mig.

PS. Beklagar att tråden blev så lång 🙁

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1063104
July 26, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

På dom tester jag sett så är CF x1900xtx bättre än SLI 7900GTX när de gäller hög upplösning och full AA osv , men när man kommer till dom lite lägre upplösningarna och inge AA så klår 7900GTX x1900xtx . Så jag rekommenderar helt klart x1900xtx för jag antar att du vill köra med kantutjämning osv..

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1063380
July 27, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

sli är en mognare teknik, dvs varit ute på marknaden längre. Dock hur användarvänligheten är när det gäller SLI / CF vet jag inte. Osäker på om någon av de ens tillät att man hade egeninställda profiler.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 459
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL