January 22, 2004
Dags för snillen spekulerar..
Undra bara lite vad ni andra tror om framtiden och vad som är mest värt att satsa på eller vad just ni har för funderingar?
Satt och kollade på lite uppgraderingar inför höst/vinter 2006 och har spanat lite vad marknaden kommer att erbjuda.
Som vanligt så började man drömma lite och framför mig såg jag ett SLI/Crossfire system med dual core processor (AM2 möjligtvis) och de senaste grafik-korten som kan hantera DX10 mm mm
Dessutom har man ju läst om "nya" instickskortet för fysikhantering, PhysX, som jag personligen tycker verkar mycket intressant.
Forskade lite om detta kort och läste att det ska komma för både PCI, PCI-e x1 och x4.
Då kommer vi till ett delikat litet problem..
Som jag har förstått det, rätta mig gärna om jag har fel, så finns det bara 2 st PCI-e slots på ett mobo idag. De bästa har 2st x16 slots medans vissa andra sitter på en x16 och en 8, 4 eller tom x1 slot.
Troligtvis kommer PhysX-kortet att bäst utnyttjas i en PCI-e slot då de har högre bandbredd och då kan man alltså inte köra 2 grafikkort tillsammans med PhysX-kortet.
Kommer ett grafikkort tillsammans med ett PhysX-kort att höja prestanda så pass att det är bättre än 2 Grafikkort?
Kommer det släppas mobos med fler än 2 PCI-e slots (finns väl redan men bara på server-mobos och då bara i x1??) för oss som vill ha det bästa och snabbaste?
Tänk er Crossfire med 2 st, låt oss säga att det heter Radeon x2Kxt och ett PhysX PCI-e x4 kort.
Som ni ser så spekulerar jag bara och undrar bara lite löst vad ni andra tror.
Just nu känns det inte som jag vill lägga ut 30-40k på en dator med allt lull-lull som finns, då iaf inte jag vet om en sån kommer stödja DX10, eller om jag kommer behöva köpa nytt när Vista kommer.
Skulle va fint med lite feedback och tankar från andra och om ni oxå känner att det är värt att vänta 4-5 månader för att se vad som händer..
Jag vet att PhysX inte kommit än och det inte alls är säkert att det blir något eller om det ens kommer att va bra om det någon gång släpps men detta är alltså lite funderingar jag har och skriver om här just för att få lite mer åsikter från andra.
Så alltså, vad tror ni?
MVH
Rikard
PS. om någon moderator tycker att detta hamnat i fel forum så flytta gärna men då jag själv tycker att det mest handlar om grafik så la jag det här. DS
April 11, 2003
nightportier wrote: Som jag har förstått det, rätta mig gärna om jag har fel, så finns det bara 2 st PCI-e slots på ett mobo idag. De bästa har 2st x16 slots medans vissa andra sitter på en x16 och en 8, 4 eller tom x1 slot.
På mitt DFI Ultra-D finns det iaf:
Expansion Slots
• 2 PCI Express x16 lslots
• 1 PCI Express x1 slot
• 1 PCI Express x4 slot
• 2 PCI slots
Så det finns på dom lite bättre mobos. 😛
January 22, 2004
På mitt DFI Ultra-D finns det iaf:
Expansion Slots
• 2 PCI Express x16 lslots
• 1 PCI Express x1 slot
• 1 PCI Express x4 slot
• 2 PCI slotsSå det finns på dom lite bättre mobos.
Ok.. najs.. då va det löst då 🙂
Svårt att säga då jag i vart fall inte funnit några prestandatester. Grundkravet för att det skall bli nåt av PhysX är att det kommer några feta speltitlar som stödjer det.
Jo håller med.. vad jag vet så har ingen fått recensera kortet än och det enda jag hittat är bilder av det på nätet.
Däremot så är det några riktigt tunga spelutvecklare som stödjer och använder sig av PhysX.
Epic games (Unreal3-motorn), Ubisoft med flera..
Ni kan se här vilka som för tillfället använder sig eller kommer att använda sig av denna teknik.
En annan intressant fråga är om man kommer kunna använda sig av PhysX resurser i befintliga spel genom tex en patch eller liknande??
1 Guest(s)