February 14, 2007
Hej.
Har precis in handlat en Raptor 74GB, dock förväntade jag mig att när jag hade installerat XP på den, så skulle den boota någorlunda snabbt (drygt 25 sek).
Men precis som min förra OS-hårddisk (en samsung spinpoint 300GB) så tar de långt tid för XP att ladda. Allstå de konstiga är att när datorn är ute i själva "XP-laddnings-scenen", så laddar inte hårddiskarna ALLS, inte ett ljud från dom, precis som dom inte arbetar, men ändå håller XP på och laddas i ca 20 sek, helt i onödan verkar det som. Kan ju inte ha ngt med hårddiskarna att göra, att dom är defekta menar jag, eftersom jag testat 2 hårddiskar och jag förväntade mig ju definitivt snabbare boot-tid med min Raptor.
Kanske kan de vara någon annan komponent som gör så att detta händer ?
Hoppas jag förklarat mig tydligt nog.
Tacksam för svar. 🙂
March 10, 2003
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 4, 2007
Jag kör förvisso med 2 st 36GB raptorer i RAID 0 på ett XFX Revolution 3P kort och ett MediaCenter installerat men problemet är exakt det samma.
Utöver initieringstiden för raidarrayen så är det ca 20 sekunders fördröjning innan hårddiskarna börjar arbeta EFTER det att Windows logotypen kommer upp. Känns ju mer som det skulle vara nåt hårdvarurelaterat som bearbetas precis innan windows börjar laddas.. men vad?
June 11, 2001
Kollat drivrutinerna för moderkortet och hårddiskkontrollern. Prova att uppdatera dessa.
Prova att framtvinga en kontroll av hårddisken med checkdisk, en felaktig fillänk kan sänka starttiden:
skriv följande i komandotolken:
chkdsk C: /F /R /X
starta sedan om datorn så kommer filsystemet att sökas för fel.
1 Guest(s)