slö överförning till/från extern hd(EDIT)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
slö överförning till/från extern hd(EDIT)
fireball
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 221
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 28, 2007 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag har win vista 32bit och min externa hårddisk är en western digital
my book world edition 320gb och såhär har jag kopplat jag har kopplat in den i mitt närverkskort på datorn och sen så surfar via trådlöst (hoppas ni förstår). det jag undrar över när jag kollar på western digitals sida så står det att hårddisken stöder 10/100/1000Mb/c men när jag ska föra över en fill till hd på datorn så går det inte fortare än 5mb/c och det kan väll inte stämma?? borde det inte gå fortare?

datorn i sing

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1145443
June 30, 2007 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med så är nätanslutningen i Mbit, vilket innebär att den är 1/8 del, eller snarare 1/10 eftersom det är vissa kontrollbitar som skickas.

Eftersom det går 8 bitar på varje byte så skulle det innebära att windows vistar överföringshastigheten med 1/8, eller snarare 1/10 pga kontrollbitarna.

Resultatet är alltså att 10 MBit = 1 MB, 100 Mbit = 10 MB och 1000 MBit = 100 MB.

Det är även beroende på vilken kabel du använder, samt dess maximala överföringshastighet.

Förmodligen behöver du en kabel av cat5 eller 6.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1145463
June 30, 2007 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har kopplat in den i datorn och kör sedan trådlöst från en annan dator?
Eller surfar du bara via det trådlösa vid datorn hårddisken är kopplad till?

Är det enligt första alternativet, trådlöst, så kan du vara mer än nöjd. Är det över kabel så bör hastigheten vara minst det dubbla vid 100mbit och det borde vara ännu högre eftersom nätverkskortet i datorn (Amilon) stödjer 1000mbit.

Kolla hur hög anslutningshastigheten är till nätverket/disken.

fireball
Medlem
1145488
June 30, 2007 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Du har kopplat in den i datorn och kör sedan trådlöst från en annan dator?

Är det enligt första alternativet, trådlöst, så kan du vara mer än nöjd. Är det över kabel så bör hastigheten vara minst det dubbla vid 100mbit och det borde vara ännu högre eftersom nätverkskortet i datorn (Amilon) stödjer 1000mbit.

Hej jag har kopplat så här kabel modemet till routern och sen till datorn den externa hd är kopplad till routern och när jag för över filer så går det nu i ca 5-7mb-/s

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1145500
June 30, 2007 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

fireball wrote: [quote=Snorch]Du har kopplat in den i datorn och kör sedan trådlöst från en annan dator?

Hej jag har kopplat så här kabel modemet till routern och sen till datorn den externa hd är kopplad till routern och när jag för över filer så går det nu i ca 5-7mb-/s

Så du ansluter alltså trådlöst till routern och för över filer så?

fireball
Medlem
1145519
July 1, 2007 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=fireball][quote=Snorch]Du har kopplat in den i datorn och kör sedan trådlöst från en annan dator?

Så du ansluter alltså trådlöst till routern och för över filer så?

Hej nä jag ansluter med kabel för jag provade att ansluta trådlöst och det funkade bra så länge jag inte laddade torrent filer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL