November 4, 2001
ja bytte chassi. Detta resulterade i att min ide kabel inte räkte till både brännarn och hårddisken. Jag kopplade dem då på varsin ide kabel (ATA-100 bägge två). Efter detta byte, tar det ungefär 16 sekunder innan han hittar hårddisken (sitter som primary master), om han ens hittar den! Sen, om han hitta den, så tar det ungefär lika lång tid att ladda GRUB (linux bootmenyn). När detta är klart funkar allt snabbt och smidigt!
Vad är felet?
Hårddisken: WDC 80gb 7200 rpm
Brännaren: Hp 12x/10x/32x
Moderkort: MSI K7T 266 DDR
November 4, 2001
Har testat lite olika lösningar nu...
1. IDE kabel (ATA-100) som är kopplad till hd funkar fint.
2. IDE kabel (ATA-100) som är kopplad till brännaren funkar fint.
3. Bara brännaren i = snabb boot
4. Bara hårddisken i = ultra seg boot
5. Hd & brännaren på sammma IDE kabel = snabb boot
6. Hd & brännaren på varsin IDE kabel = ultra seg boot
Nåt är nog fel med hårddisken eller? Vad tror ni?
November 4, 2001
Nätagget bytte jag inte... Det är ett 300 Watts, så det är nog inga problem.
Är det längre plats MELLAN ide kontakterna på en 80 cm kabel, det är väl bara längre fram till första kontakten eller?
Får hem en hårddisk som en kompis har lånat om ngr dagar, ska testa och byta runt lite på sladdarna då så får vi se...
Men jag tar gärna emot fler ideér. För det är LITE störigt med den slöa booten
June 11, 2001
testa att koppla hårddisken med en gammal ide-kabel, om mobo eller hd inte stödjer ata100 fullt ut blir booten seg som sirap.
Om du har 4 ide kontakter på moderkortet så koppla hårddisken på ata100 och brännaren på dom vanliga.
Ta även bort autoscan där du inte har enheter anslutna
November 4, 2001
Moderkortet är ett MSI K7T 266 DDR Pro... Detta har fullt stöd för ATA-100. Jag kör dessutom på moderkortets egna sladdar...
Så här står det i Bios:
Primary Master: Auto
Primary Slave: Not installed
Secoundary Master: CD-Rom
Secoundary Slave: Not installed
Kör man HDD-autodetection eller vad det heter i bios, så hittar han hårddisken på andra försöket och efter en varmstart direkt. Spelar ingen roll om jag kör:
Primary Master: Auto
eller
Primary Master: WDC 80gb 7200rpm (eller va de nu står)
Väntar fortfarande på att jag får tillbaks en hårddisk jag lånat ut till en kompis, får jag denna så kan jag ju testa lite fler varianter.
Att det tar lång tid att hitta hårddisken kan väl inte bero på var booten ligger på disken, han ska väl hitta den än då...
November 4, 2001
On 2002-03-11 22:49, Sebbe wrote:
kolla inställnigarna i bios, om det är så att bios har inställningen scan for floppy =enabled så sätt den till disabled, testa även med att sätta Fast POST = Enabled, detta kan göra att datorn startat snabbare, kolla även att diskettstationens Mode 3 är Disabled.
nu tar vi det lungt här...
1. scan for floppy är inaktivt så långt ä ja mä
2.Fast Post gör vadå? har inte sett den inställningen men ska kolla om jag ser något.
3."diskettstationens Mode 3 är Disabled." Var ser man detta? BIOS?
1 Guest(s)