Slöaste hårddisken går till....?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Slöaste hårddisken går till....?
swek
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 21, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Som en del kanske har läst i mina andra trådar ska jag snart införskaffa en ny dator.

Jag har en 40GB Seagate P-ATA (tror tom. att det är en 5400rpm) hdd som jag hade tänkt använda i datorn. Min fråga lyder: Platsar den bäst som systemdisk för windows eller som en liten lagringsdisk? Kanske man kan använda den enbart för Windows operativsystem och använda den nya S-ATA disken till fileswap etc.? Vad ger bäst prestanda?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
966819
October 21, 2005 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det skulle bli bäst om du använder den som swap-disk, då den säkert inte har speciellt hög accesstid så den lämpar ju sig inte för att läsa mycket små filer snabbt vilken brukar hända på windows-disken och där du har alla program installerade..

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
966830
October 21, 2005 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Tror det skulle bli bäst om du använder den som swap-disk, då den säkert inte har speciellt hög accesstid så den lämpar ju sig inte för att läsa mycket små filer snabbt vilken brukar hända på windows-disken och där du har alla program installerade..

-edit- Med swap kanske Snorch menar lagringsdisk? Jag tänker iaf på windows swap fil.
Swap och systemdisken ska vara så snabb som möjligt.
System, Temp och Swap ska man hålla låg accesstid på pga av att de just används ofta och med små filer.
Skapa gärna egna partitioner till dessa också och lägg alla filmer, dokumet och liknande på en egen partition eller ännu bättre på en egen disk.

Lagringsdisk skulle jag säga att du kan ha den som.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
966831
October 21, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Slöaste hårddisken går till....

soptunnan?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
966991
October 21, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dsk wrote: [quote=Snorch]Tror det skulle bli bäst om du använder den som swap-disk, då den säkert inte har speciellt hög accesstid så den lämpar ju sig inte för att läsa mycket små filer snabbt vilken brukar hända på windows-disken och där du har alla program installerade..

-edit- Med swap kanske Snorch menar lagringsdisk? Jag tänker iaf på windows swap fil.
Swap och systemdisken ska vara så snabb som möjligt.
System, Temp och Swap ska man hålla låg accesstid på pga av att de just används ofta och med små filer.
Skapa gärna egna partitioner till dessa också och lägg alla filmer, dokumet och liknande på en egen partition eller ännu bättre på en egen disk.

Lagringsdisk skulle jag säga att du kan ha den som.

Ja precis windows växlingsfil, och den kan man "spara" vart man vill och skulle då tro att om man inte har något att välja på så är det bättre att ha den och alla tempfiler på den disken och windowsintsallationen på den snabbare..
Tänkte mest på sweks andra fråga, självklart vore det bättre att endast använda den som lagrinsdisk, om man nu inte tjänar något på detta förslag då..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL