October 13, 2005
Som en del kanske har läst i mina andra trådar ska jag snart införskaffa en ny dator.
Jag har en 40GB Seagate P-ATA (tror tom. att det är en 5400rpm) hdd som jag hade tänkt använda i datorn. Min fråga lyder: Platsar den bäst som systemdisk för windows eller som en liten lagringsdisk? Kanske man kan använda den enbart för Windows operativsystem och använda den nya S-ATA disken till fileswap etc.? Vad ger bäst prestanda?
August 16, 2005
Snorch wrote: Tror det skulle bli bäst om du använder den som swap-disk, då den säkert inte har speciellt hög accesstid så den lämpar ju sig inte för att läsa mycket små filer snabbt vilken brukar hända på windows-disken och där du har alla program installerade..
-edit- Med swap kanske Snorch menar lagringsdisk? Jag tänker iaf på windows swap fil.
Swap och systemdisken ska vara så snabb som möjligt.
System, Temp och Swap ska man hålla låg accesstid på pga av att de just används ofta och med små filer.
Skapa gärna egna partitioner till dessa också och lägg alla filmer, dokumet och liknande på en egen partition eller ännu bättre på en egen disk.
Lagringsdisk skulle jag säga att du kan ha den som.
March 14, 2001
Dsk wrote: [quote=Snorch]Tror det skulle bli bäst om du använder den som swap-disk, då den säkert inte har speciellt hög accesstid så den lämpar ju sig inte för att läsa mycket små filer snabbt vilken brukar hända på windows-disken och där du har alla program installerade..
-edit- Med swap kanske Snorch menar lagringsdisk? Jag tänker iaf på windows swap fil.
Swap och systemdisken ska vara så snabb som möjligt.
System, Temp och Swap ska man hålla låg accesstid på pga av att de just används ofta och med små filer.
Skapa gärna egna partitioner till dessa också och lägg alla filmer, dokumet och liknande på en egen partition eller ännu bättre på en egen disk.
Lagringsdisk skulle jag säga att du kan ha den som.
Ja precis windows växlingsfil, och den kan man "spara" vart man vill och skulle då tro att om man inte har något att välja på så är det bättre att ha den och alla tempfiler på den disken och windowsintsallationen på den snabbare..
Tänkte mest på sweks andra fråga, självklart vore det bättre att endast använda den som lagrinsdisk, om man nu inte tjänar något på detta förslag då..
2 Guest(s)