September 11, 2001
Är det så att det går slött med XP eller är det hos mej det är nåt knas?
Kollissionslampan på huben lyser nästan konstant när jag flyttar större filer, och det slöar ju ner nåt otroligt när vartannat paket måste skickas om sjuttioelva gånger.. Men är det XP:s fel, eller hårdvarufel eller skit bakom tangentbordet?
Nån inställning som jag missat?
Kan korsad kabel lösa problemet?
July 2, 2001
Det beror inte på XP. Har du fler datorer på din hub så räcker det med ytterst lite trafik från dessa för att störa din filkopiering väldigt mycket.
Med en switch så skulle du inte ha några sådana problem eftersom varje port är ett eget kollisionssegment.
Det kan ju också vara något hårdvarufel, men misstänker ovan.
April 1, 2001
On 2002-03-19 16:21, tribaliztic wrote:
Det är 2 datorer, sammankopplade med en hub..
10Mbit tyvärr, redan där e ju en flaskhals..Den slipper jag ju med korsad kabel
Om man bara har två datorer kopplade i ett nätverk så känns det överflödigt med en hubb/switch. Speciellt om hubben bara är 10Mbps
September 11, 2001
Jo, men jag vill ändå ha möjligheten att plugga i en annan dator utan något större krångel.. fast.. allt kan ju va kopplat, bara att byta kablar om det skulle behövas...
Får nog ta och fixa en korskabel och se om det blir någe fart på nätverket...
Men att det går trögt är väl inte skälet till att det blir kollisioner, utan tvärtom? Varför blir det kollisioner då?
July 2, 2001
Vad är trögt? Jag misstänker att något av dina nätverkskort inte förstått att det ska vara i halv-duplex? Testa att låsa nätverkskorten på 10mbit halv-duplex.
Men annars om du bara har 2 datorer så är ju absolut en korsad kabel det bästa, vilket ger 100mbit full-duplex om du har rätt NIC's.
September 11, 2001
Weeee!
Jag låste det kortet som sitter mot lanet på servern till halv duplex...nu funkar ingenting hehe...
Nu måste ja ju boota om och förstöra min fina uptime *suck*
När jag försöker gå in på kortet igen för att ändra tebax står det bara att den försöker "enabla" nätverkskopplingen, men avbryter efter nån halvminut...
Jag sticker och inhandlar en korsad kabel idag så får ja se om de går någe fortare
2 Guest(s)