May 31, 2001
Jag har 4 burkar varav 1 bärbar som kör ett 100mbit (ska köra 100...) men går endast i 10mbit!!!!! fattar inte varför, känns som jag testat allt som går att testa.
Det e dlink och netgear kort i burkarna.
Nätverkskorten visar att det går i 100, men det går som ett 10 kort när man ska kopiera filer mellan datorerna.
Alla burkar kör XP.
snälla snälla, kan nån hjälpa mig??!?! desperat
January 14, 2002
Kontrollera insällningarna för nätverkskortet.
Oftast funkar "Auto" och då bör du använda det. Men ibland falerar detta om du har olika märken på produkterna. Enl standarden för autonegotiation så skall switchen då ställa sig i läge halv duplex och det gör den utan att du vet om det. Eftersom du vill ha maximal hastighet så tvingar du kortet till 100Mb full duplex, detta resulterar i kollisioner i switchen på portnivå och ger en hastighet som ofta är lägre än 10Mb vid hög trafik som t ex överföring av stora filer. Prova 100Mb Halv duplex istället, så funkar det.
Paxm@n
May 31, 2001
Så här e det:
jag har testat med 3 olika operativ system, 2 nätverks kort, 3 olika nätverk och jag har försökt med dom mest skumma lösningar och ingen av dom funkar...
Till slut finns det bara en grej kvar, och det är att byta ut min toshiba 1800-504 mot en annan toshiba, visst jag gjorde det (på samma affär, SIBA) men!! det är samma sak där.
Antagligen måste dom fått en leverans som det är def. datorer.
Funderar på att byta den till en Compaq med inbyggt nätverkskort!
eller bäst, länmna in datorn och säga att dom får fixa skiten! för jag har testat allt, ringt support för toshiba och nätverks kort supporten.
May 29, 2001
On 2002-01-14 15:33, Ebola wrote:
Så här e det:
jag har testat med 3 olika operativ system, 2 nätverks kort, 3 olika nätverk och jag har försökt med dom mest skumma lösningar och ingen av dom funkar...Till slut finns det bara en grej kvar, och det är att byta ut min toshiba 1800-504 mot en annan toshiba, visst jag gjorde det (på samma affär, SIBA) men!! det är samma sak där.
Antagligen måste dom fått en leverans som det är def. datorer.Funderar på att byta den till en Compaq med inbyggt nätverkskort!
eller bäst, länmna in datorn och säga att dom får fixa skiten! för jag har testat allt, ringt support för toshiba och nätverks kort supporten.
det är nästan aldrig fel på hårdvaran när man har följande fel: tappar länk intermittent, taskig prestanda i nätverket, tappar massa paket. Utan det man ska kolla på då: senaste drivarna till nätverks kort, hårdställ kortet i en hastighet, testa med både full och half duplex det gäller alla maskinerna i nätverket för klarar din switch/hub inte av full duplex så kan en maskin sänka hela nätverket, skulle inget annat funka så testa maskinen mot en anna med en korskopplad kabel får du samma fel då så är det hårdvarufel men det är ytterst sällan, men skulle det funka så är nätverks kortet helt enkelt inte kompatibel med switchen/hubben som den sitter på, varför tror du att du fick exakt samma fel när du bytte maskin? jo för felet ligger inte i maskinen, har varit med såna här problem flera hundra ggr, och ovanstående felsökning brukar lösa det i ca 95% av fallen.
1 Guest(s)