slutliga lösningen på en tyst dator för 1000:-|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
slutliga lösningen på en tyst dator för 1000:-
Dust_Puppy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2002 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha bytt och oljat fläktar och ljudisolerat chasit och ljudet fortfarande är för högt för att sova med fans det bara 3 alternativ kvar
1: bygga en extern låda att ha denna och senare datorer i med bra isolering.
2:bygga vatten kylning som är så gott som helt tyst.
3: flytta datorn 4 m in i en gaderob så man slipper höpa på eländet och få det garanterat tyst.

jag har kollat lite och med att använda mus och tangentbord med usb och usb hubben http://www.dlink.com.au/produc.....sb/dsbh3sp

sen förlängings sladdar för ljud och monitor så är allt klart! det enda problemet jag ser nu är att man måste resa sej för att byta cd-rom smile, man kan ju även slänga in en USB dc-rom för 1700 men det käns inte direkt motiverat..

nån som kan tänka sej nån annan nakdel med detta som jag har missat??

/Dust

[ Detta Inlägg ändrades av: Dust_Puppy den 2002-01-04 23:55 ]

-ChaoS-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 609
129540
January 4, 2002 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar inte varför alla ska vara så ljudkänsliga? Javisst, det ÄR svårt att sova om man nu har en Delta på CPU flänsen, men om man nu vill ha en tyst dator, skaffa en bra, stor kylfläns såsom Swiftechs monster eller en Alpha PAL8045T och släng på en Papst 12dB. Köp fler Papst 12dB och ha som chassi ventilation. Köp en fancontroller (ellr gör en själv) och koppla in alla fläktarna som du vill ha på den, så kan du stänga av dem om du nu skulle vilja göra det på kvällen. Inte rekommenderat att ha en strömbrytare till CPU kylaren. Är ljudet ändå för högt, sätt på en potentiometer, köp en RheoBus eller koppla in fläktarna på 5 eller 7 volt. Köp sedan en liten box som finns på gtek.net för att få tyst på hårddisken.
Problem solved. Om du stör dig på nätaggets fläkt, köp ett silent nätagg. Eller sätt in en tystare fläkt. Men den blåser nog mindre isåfall och då riskerar du att agget går sönder.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
129546
January 4, 2002 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet e hårddiskarnaq, osm låter som FAN även om datorns fläktar inte gör det, lösningen fö mig e att sätta dom i mitten av lådan, så ljudisolerat som möjligt.

-ChaoS-
Kommer du hit ofta?
Medlem
129576
January 4, 2002 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-05 00:14, ksw wrote:
problemet e hårddiskarnaq, osm låter som FAN även om datorns fläktar inte gör det, lösningen fö mig e att sätta dom i mitten av lådan, så ljudisolerat som möjligt.

Ja, eller köpa någon form av ljuddämpare till dem. Har du 5400rpm diskar så tycker jag att du ska ta en titt på denna:
http://www.gtek.net/produkt/hd.....rive.shtml

Har du 7200rpm diskar så kanske denna är ett bättre val:
http://www.gtek.net/produkt/hd.....chdd.shtml

På den nedre modellen så kan du säkert byta ut fläkten mot något annat om den låter för mycket. Kanske sätta en tyst papst ovanför som kyler aluminiumplattan som ligger emot toppen på hårddisken.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
129585
January 5, 2002 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

nu VET jag att vibrationerna bara är en BRÅKDEL av ljudet.
en hårddiskvagga hjälper bara i bullriga lådor. men om du har en stabillåda som en chiftec Da-o1-b-d (svarta fulltoweren med dörr.)
så hör du ett vinande ljud plus knaster knaster knaster när den läser/skriver data.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
129589
January 5, 2002 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

man struntar i att ljudisolera lådan. i stället så tänker man på att i morron när man vaknar utvilad och pigg så finns det en ny userfriendly som väntar på att bli läst! då kan man omöjligt inte somna gott. tänk att din dator är som erwin. elakt att stänga av datorn.

-ChaoS-
Kommer du hit ofta?
Medlem
129619
January 5, 2002 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-05 01:07, ksw wrote:
nu VET jag att vibrationerna bara är en BRÅKDEL av ljudet.
en hårddiskvagga hjälper bara i bullriga lådor. men om du har en stabillåda som en chiftec Da-o1-b-d (svarta fulltoweren med dörr.)
så hör du ett vinande ljud plus knaster knaster knaster när den läser/skriver data.

Ja, det vet jag. Just därför så föreslog jag inte denna:
http://www.gtek.net/produkt/hd.....ibes.shtml

Dust_Puppy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
129976
January 5, 2002 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tjaaa jag har ett tyst nätagg och
ZALMAN FB165 som chassi fläkt i
Chieftec DX-01B-D
problemet är att jag fick ett skit exemplat av min processor, athlon 1ghz jag köpte först en tyst cpu fläkt från gtek.. kommer inte i håg vad den hette men då höll sig cpu tempen över 60c och maxade på över 70c
sen bytte jag till en Taisol och nu ligger den på 55c och maxar på 60c ungjefär..
så den låter en hel del sen så låter HD så klart den med
men det käns ändå som om den inte kommer att bli helt tyst.. om man skulle sätta in en ny HD eller nått annat så måste man hela tiden köpa nya silent drives mm och hela tiden hålla fläktarna väl oljade smile..
min gamla celeron 366 @ 550 låter ungjefär lika mycket som denna gör nu smile

/Dust

BillyHoe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
130030
January 6, 2002 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör i princip knäpptyst, dvs jag måste kolla om Powerlampan lyser för att veta om datorn e på. Det finns bara 3st fläktar i datorn. Jag kyler CPU med en Papst8412 på 12dB med en egen friskluftskanal monterad på en Alpha PAL8045T-kylare, samt kyler moderkortet med en gummiupphängd Papst8412 (med en spoiler som styr luften mot moderkortet och grafikkortet) på 7v eller 12v,beroende på om jag spelar eller inte. Sedan har jag en EnermaxPowerSupply där jag slängt ut båda fläktarna, vänt den uppåner med ett sk blowhole med ett basreflexrör,men jag kyler den bara med att ha en gummiupphängd Papst8412 på 7v som blåser in friskluft från bakplanet och sedan så stiger den varma luft rakt upp genom basreflexröret, obs jag jag även täckt för alla små ventilationer på PS för att bibehålla flödet samt isolera den ev värmen som PS ger från övriga datorn. På grafikkortet (Leadtek G3Ti500), sitter det en större fläkt som går på 7v.
Slutligen så har jag byggt en låda som är 2st 5 1/4 slot stor, den e klädd med Biltema isolermatta på insidan, men ändå space för att hårddisken(5400rpm) ska kunna "andas", ev kan man peta dit en 7V Papst där om man kör 7200RPM-disk.

Allt detta gör att jag kör i princip knäpptyst med en AMD 1.4Ghz med ca 39C Idle och ca 46C full load i ett normalt rum dvs ca 25C. Jag tror inte man får det så mycket tystare med en H2O-lösning heller, kostnaden är juste med, bara en Alpha-kylare och 3st Papst 8412 samt 2st 2vägsbrytare,lite dämpmatta, basreflexrör. Summa ca 1100 riksdaler.
/BillyHoe

[ Detta Inlägg ändrades av: BillyHoe den 2002-01-06 01:36 ]

j0akim
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
143816
February 12, 2002 - 12:51 am
sp_Permalink sp_Print

Du vill inte ta lite foton så man får se mästerverket? 😀

Zander
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
143983
February 12, 2002 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja sover 1 meter från min dator och ja har en Delta 60x60 mm@12 volt på Processorn.
har inge problem å sova.

Caine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 797
143999
February 12, 2002 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm.
Det ända ljudet som stör mig nu är min IBM disk..
låter som fan.
Men jag tänkte köra programmet som "tystar" ner diskarna. Frågan e bara hur mycket prestanda man förlorar...

Particle Man
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
144020
February 12, 2002 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda det programmet från IBM tar bort är "knastret" från läshuvudena...själva vinandet är lika elakt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL