June 16, 2004
Hejsan, har snart alla min delar och ska bygga ihop datorn men det var väldigt länge sen jag byggde en dator och det har ju kommit så mycket nytt sen dess 🙂 Så första frågan är:
1. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag bygger ihop den?
2. Måste jag göra något med PCI-Express för att få grafikkortet och fungera helt?
3. Sladdar, jag hatar sladdarna. Jag har USB, Firewire, Hörlurar och Mikrofon uttag på framsidan av chassit och det hade jag på förra också men vart ska jag koppla in dom? Lyckades aldrig på förra datorn 😛
Här är moderkortet iaf: http://www.msi.com.tw/program/.....hp?UID=641
4. Är det något jag ska tänka på när jag sätter i nätaggregatet?
5. Från fläktarna i chassit så är det ju vanlig el sladd men sedan är det en liten liten sladd med 3 hål i. Vart går den? Är det till fläktkontrollen som sitter på framsidan av chassit eller?
6. Vilket är snabbast, USB 2.0 eller FireWire? Har en extern hårddisk så bra och veta vilket det går snabbast med! 🙂
Det var dom frågorna jag kom på nu, tackar på förhand!
December 27, 2003
1. Speciell? näe, inget jag skulle säga är speciellt. kolla så att allt sitter som det ska, dubbelkolla kylningen.
2. Inte vad jag vet. (skulle vara installation av chipset drivisarna)
3. På moderkortet, oftast långt ner, under PCI portarna, finns det pins som det står typ "Front USB; Front Auido; Front Mic" eller liknande
4. Att alla sladdar sitter i
5. På moderkortet finns det (oftast) en "System Fan" kontakt, som brukar vara 3-pins. Annars finns det ju alltid Sådanna här
April 23, 2003
1. Försök att vara ESD-skyddad så gott som det går.
2. Ifall det finns strömuttag på grafikkortet måste du se till att du kopplar in kablar från nätagget till kortet.
3. Kablarna från framsidan av chassit kopplas in på moderkortet, allt man behöver veta om det ska stå i moderkorts-manualen.
6. Just det moderkortet du har klarar tydligen endast FW400, inte FW800 (800 Mbit/s). Alltså blir USB 2.0 snabbast (480 Mbit/s).
March 11, 2004
Lycka till 🙂
June 16, 2004
Okej tackar så mycket 🙂
Då kommer jag med en ny fråga:
8. BIOS, vad ska jag ställa in här? Är det bara följa moderkortets BIOS guide eller e det något annat som jag ska ändra? 🙂 Och ska man ställa in BIOS innan eller efter man installerar OS ?
ledsen ifall det är lite fel forum också, svårt o välja vilket tråden skulle ligga i 😛
1 Guest(s)