April 15, 2002
Hej!
Jag funderar på varför spelen hackar lite?
Jag har installerat de senaste drivrutinerna för moderkortet och grafikkortet men ändå så blir det lite småhack när jag spelar.
Är det ngn inställning som jag ska ändra?
Kollar jag i aktivitetshanteraren så ser jag att RAM-minnet används inte så mkt trots allt.
Kan det har ngt med min hårddisk swapfil att göra? Förut hade jag en IBM Deskstar 30 GB men tycker att prestandan i läs och skriv är detsamma sen jag bytte till Samsungs Spinpoint. Funderar på om det inbyggda SATA-controller är flaskhalsen och att man bör införskaffa sig en SATA-kontrollerkort?
Tacksam för svar!
/Roger
April 15, 2002
Jag kör ingen Torrentklient. Vet nästan inte ens vad det är för ngt! 😀
Jag provar lite i Quake 4 med medium och high men det blir samma sak tycker jag. Speciellt när man startar en ny game och får se en intro så småhackar det när liken o delarna flyger.
Grafikkortet kör jag nu i standardklock medan processorn körs i milt överklockat tillstånd med lagom inmatning av spänning.
April 15, 2002
Hej igen!
Så nu har man testat Quake 4 i Low quality men det blir fortfarande lite små hack när delarna flyger i introt.
Fast det fungerar hyfsat när jag spelar i high. Blir knappt ngn hack fast man märker väl då och då när det blir småhack.
Jag tycker att hårddisken jobbar lite smått då och då när man spelar. Kan det vara det som "bromsar"?.
Kan det vara ngt annat som spökar?
April 15, 2002
Man har ju läst lite där och där att många har skaffat sig 2 GB och upplever att Battlefield 2 är laggfritt men jag vet inte om detta skulle avhjälpa problemet? Låter lite för bra kanske.
Tror ni det är bra att stänga av swapfilen och bara låta RAM-minnet jobba? På så sätt och viss borde väl hårddisken inte jobba under tiden man spelar?
January 8, 2001
i windows baserade på NT dvs nt/2000/xp är det INTE rekomenderat att stänga av swapfilen...
Gamla win 95/08/me använde swapfil som någon slags dump när minnet inte räckte till eller saker hade legat i minnet för länge utan att accessas. NT kärnan fungerar annorlunda och där bör man INTE stänga av den som sagt...
däremot kan du kanske lägga swapfilen på en annan fysisk disk och se till att den är av statisk storlek(~2 *ram dvs 2048mb i ditt fall) och inte fragmenterad.
för att defragmentera en swapfil måste du först stänga av swapfilen(sätta den till 0 mb).
Boota om, se dock till att så få program som möjligt startar då man kan få stora problem om burken drar för mycket minne utan swap)
defragga disken(använd med fördel något annat program än den inbyggda, o&o defrag fungerar mycket bra för mig, den finns i 30 dagars trial)
sätt swapfilen till 2048mb och gärna på en disk där inte spel och opertiv ligger.
February 3, 2002
Jag har ett 6800GS kort-
och är grymt besviken,
Alla spel rycker och hackar (spelar ingen roll om ja sänker grafiken)
Men sätter ja lite mer fläktar under grafikkortet försvinner det.
tycker det är fördjävla dåligt att man ska behöva byta kylfläns på ett nytt grafikkort för att ens få det att fungera. SUCK
April 15, 2002
PaPPa wrote: i windows baserade på NT dvs nt/2000/xp är det INTE rekomenderat att stänga av swapfilen...
Gamla win 95/08/me använde swapfil som någon slags dump när minnet inte räckte till eller saker hade legat i minnet för länge utan att accessas. NT kärnan fungerar annorlunda och där bör man INTE stänga av den som sagt...däremot kan du kanske lägga swapfilen på en annan fysisk disk och se till att den är av statisk storlek(~2 *ram dvs 2048mb i ditt fall) och inte fragmenterad.
för att defragmentera en swapfil måste du först stänga av swapfilen(sätta den till 0 mb).
Boota om, se dock till att så få program som möjligt startar då man kan få stora problem om burken drar för mycket minne utan swap)
defragga disken(använd med fördel något annat program än den inbyggda, o&o defrag fungerar mycket bra för mig, den finns i 30 dagars trial)
sätt swapfilen till 2048mb och gärna på en disk där inte spel och opertiv ligger.
Hej igen!
Jag har testat dina förslag förutom att jag bara har en hårddisk så allt ligger i den.
Blir fortfarande lite småhack. Provade även Half Life 2 och det blir lite småhack där också.
Några andra förslag på vad det kan vara?
September 26, 2003
4fun wrote: Har exakt samma fel med min dator. Det har uppkommit på senare tid även fast jag har formaterat. Tror det är HD som är lite halv vajsen men när jag benchmarkar verkar jag få ganska bra resultat på den.
Kommer du på lösningen får du gärna höra av dig
om den funkar dåligt även efter Formatering är jag inte så säker på saken. För då borde den vara helt defragmenterad och då borde allt läsas som det ska (på en rak linje). Men det bror nog helt på hur länge och intensivt den har jobbat innan.
Men mycket sitter på CPU och Grafikkort ändå. Du säger att den inte använde mycket minne. Så det kan man utesluta. Men ni får definera småhack lite bättre =)
Småhack typ mini mini mini hackningar eller är det att det fastnar några millisekunder ?
April 15, 2002
Hej!
För mig när jag spelar så kan det typ fastna i ca halv sekund eller mindre. Det kommer upp typ var femte till tionde sekund eller nånting sånt.
Fast i Quake 4 introt när man startar ny spel så förekommer hackandet lite tätare när delarna flyger omkring.
Vet inte om det är så att när grejerna eller att man tittar runt lite så förekommer det småhack fast om man går rakt fram o tittar på samma vägg så verkar det inte förekomma småhack. Känns mera som att datorn måste jobba mera när man tittar runt eller så fast det är väl logiskt? Men irriterande är ju det där småhackandet.
/Roger
February 28, 2006
Jag vet inte om detta är samma problem .
Men min gamla dator ,
Där jag hade en 2200 + och ett nVIDIA TI 4200 och ett asus moderkort.
så laggade de lite hela tiden , på de spelen det absolut INTE skulla lagga heller 😮
Jag kollade alla inställningar och sådant, Inget fel, ingen överklocking eller liknande 😕 .
Men, så tänkte jag , Hårdisken ? , kan det vara den av allt och alla ?
Jo såklart var det den, mest icke tänkbara. Men det fick jag inte reda på innan jag köpte en ny. Så " Jag beställde ny hårdisk och hoppades på att det skulle va den som krångla, Köpte en Western 120GB 7200rpm, Dagen efter jag beställt (den kom hem efter 3 dagar) så startade inte datorn utan stannade vid Veryfing DMI pool data. Vilket betyder på att Hårdisken hade helt skurit. Så då kunde jag inte använda datorn mer tills min nya fina hårdisk kom . oo vilken skillnad det blev, inget lagg i spel, inget krångel alls. 😀 Jag råder dig att kolla till hårdisken om problemet kvarstår .
2 Guest(s)