Smalt och tyst chassi med plats för 8+ hårddiskar?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smalt och tyst chassi med plats för 8+ hårddiskar?
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2012 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Börjat sondera terrängen lite för att eventuellt bygga en ny servermaskin hemma för nätverkslagringen. WHS:en har kastat in handduken (ge gärna tips och feedback på era setups förresten i denna tråden!) och har funderat mer och mer på att köra en server i en av mina garderober. Problemet är att jag har ganska ont om utrymme som det är så försöker leta efter ett passande chassi som hellre bygger på höjden än bredden. Måtten får gärna vara bantade överlag, har ett Define R3 hemma som jag tycker är för stort, annars hade det varit en bra kandidat.
Lian Li har ju vissa riktigt tunna tornchassi, men de är lite väl dyra för att bara gömma undan i en garderob kan jag känna. 😛

Kraven är följande;

• Stöd för mATX (kan funka även med miniITX)
  • Högt och avlångt (max 20cm i bredd typ)
  • Plats för minst 8 st 3,5" hårddiskar gärna fler
  • Effektiv kylning (mest för hårddiskarna)
  • Ljudisolering eller lätt att ljudisolera på ett bra sätt
  • Inte allt för dyrt, det ska trots allt mest gömmas undan

Det skadar ju inte att chassit är stilrent också ifall det inte skulle funka i garderoben. Då hade det tom varit ett alternativ med ett vitt chassi så det smälter in mot en vägg.. 😛

Hade varit kul om ni har några vettiga alternativ som man inte hittat själv än så länge!

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1282076
August 2, 2012 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Fractal design har ju ett vitt chassi med plats för 8 diskar tror jag.
Det är snyggt.

Vet dock inte hur det stämmer in på övriga kriterier 🙂
Orkar inte kolla med mobilen :p

Anton Karmehed
Admin
1282077
August 2, 2012 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

hehe det måste vara Fractal Design Define R3 Arctic White, det är precis det chassit jag redan har hemma ^^
Define R4 Arctic White - Fractal Design

Men det är för stort tyvärr, hade kunnat tänka mig Arc mini eller Define mini dock, tyvärr finns de bara i svart även om det funkar så länge det står i garderoben.

Fick även tips om Lian Li PC-Q25 som faktiskt verkar lite intressant, även om jag begränsas till mITX där.
http://www.lian-li.com/v2/tw/p.....-Q25-i.jpg

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1282083
August 2, 2012 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja precis den jag tänkte på =)
Det är snyyygt =)

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1282085
August 2, 2012 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett define mini och jag tycker inte det är särskilt litet. Ungefär lika stort som midi-chassina för 10 år sen, typ Sonata.

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1282090
August 2, 2012 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver du verkligen 8 diskar då? Satsa på 3TB jättediskar kanske? 🙂

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1282107
August 3, 2012 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Hade ett Chieftec Mesh Bigtower vilken har plats för 8 diskar och bredden ~20cm till ett pris under 1500kr om du vill ha något stadigt samt prisvärt, moderkort från m-ATX upp till E-ATX funkar bra dessutom, nackdelen är de är tunga.

Ett litet tips:)

Anton Karmehed
Admin
1282113
August 3, 2012 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ju långsmalt allright 🙂
Men det kändes lite väl stort för att "bara" ge 8 stycken diskplatser. Nästan 20kg och 70cm högt känns lite i fläskigaste laget.
Lillebror i serien var intressantare storleksmässigt men tyvärr fanns det bara 3-5 hårddiskplatser.

Fractal är ju duktiga på att få in många hårddiskplatser i sina chassi det får man ge dem.. får kanske krypa till korset och försöka knöga in min Define R3 i garderoben ändå.. Eller köra på ett Define mini. Usch känns som att man bara går i cirklar. 😛
Edit: Glöm det där om Define mini förresten. Insåg precis att chassit förvisso har lite mindre djup och är lite lägre, men det är faktiskt ytterst marginellt bredare så hjälper inte min cause direkt.

Calathea;1282218 wrote: Behöver du verkligen 8 diskar då? Satsa på 3TB jättediskar kanske? 🙂

Jag behöver inte 8 platser idag, men jag behöver minst 5-6 och även om man ju gärna byter ut sina diskar varje eller vartannat år mot större så känns det lite väl lyxigt och något ekonomin inte tillåter så vill ha bra möjligheter för att utöka antalet diskar. 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1282140
August 4, 2012 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle i ditt fall använda mig av ett COSMOS II. Det är nog bästa alternativet då det både är tyst, ryms under ett skrivbord och klarar 13 (6+5+2) HDD varav 2 är inbyggd dockning. WEBHALLEN.com - Cooler Master Cosmos II - Svart (Ej PSU)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 586
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL