May 17, 2001

Slitet håret över detta i snart en vecka, vi är ett gäng som försöker göra ett zapper shootemup spel (skoluppgift) och jag är den som tagit åt mig uppgiften att få hela tekniken att funka. Försöker minnas tekniken i högstadiet, men ja, har hittils inte lyckats... All hjälp är extremt uppskattad om någon har nån idé hur det skall kunnas lösas! Tagit fram mina extrema paint-skills (går ju trots allt på en digitaldesign skola) och försökt förklara lite:
[Image Can Not Be Found]
Ajusjta, om jag har inte löst detta på måndag så kommer mina kära gruppkamrater att doppa mig i karlskronas härliga vatten, något som jag helst skulle vilja undvika. Så snabb hjälp uppskattas väldigt mycket!

November 5, 2002

Som jag förstår det hela så behöver du omvandla en analog spänning till en digital.
Den digitala spänningen ska du kunna använda till ett program.
Jag vet inte hur zappern fungerar (misstänker att det är mer än en ljussensor), men det kanske inte spelar någon roll. Utgår från det jag nämnt.
Jag skulle tagit en A/D omvandlare (analog spänning till digital signal, tex 73-289-25 kanske) och kopplat in till datorns paralellport. Sen får programmet lyssna på den porten och hantera signalerna.
Funkar det?

November 5, 2002

Kanske missuppfatade lite såg jag nu.
Du vill endast ha på/av. 1,2-2V för på och 0-1,1V för av.
Det porde ju inte kräva lika mycket elektronik.
Med en zener-diod skulle du enkelt kunna bestämma nivån för på/av.
Som jag ser det ligger problemet mest att få in signalen till datorn på lämpligt sätt. USB skulle ju kunna vara ett alternativ, men ett relativt krångligt ett.
Hänvisar åter till paralellporten då det lär vara den mest smärtfria vägen.
Fråga på annars. Det ska nog gå att få fram en lösning.
1 Guest(s)