December 25, 2007
Hej
Satt och kollade på snabba hårddiskar (lågt THG-index) på prisjakt. Länk till prisjaktjämförelse
Det finns två hårddiskar i storleken 50-99GB som har lägre THG-index än Western Digital Raptor WD740GD 8MB 74GB som jag hört mycket om. De är nästan 1000kr billigare, men har inga omdömen, så jag undar om det finns någon här som vet om de är bra?
Raptor har ju 10000 rpm medan de andra två bara har 7200 rpm. Har det någon betydelse eller kan man helt enkelt gå efter THG-index?
December 25, 2007
Mitt misstag. Ju högre THG-index desto bättre när det gäller hårddiskar. Alltså är Raptor-disken bättre än de andra. Man kan se det här också länk
September 16, 2007
Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS 16MB 250GB
Jävligt skön om man ser till vad den kostar mot Raptorn.
December 25, 2007
Japp, jag hade tänkt ha den som systemdisk. Har läst en del inlägg från personer som tycker deras datorer blivit mycket snabbare med sådan disk.
Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS 16MB 250GB är väldigt intressant. Precis som du säger kostar den ju mindre än hälften så mycket som Raptorn och har ändå mer än tre gånger så mycket utrymme. Ska man tro jämförelsen på toms hardware är den ändå snabbare än Raptorn. Ska nog ha den istället. Då kan man ju ha både operativet och spelen på den. Det borde bli ruskigt bra.
September 16, 2007
mah01 wrote: Japp, jag hade tänkt ha den som systemdisk. Har läst en del inlägg från personer som tycker deras datorer blivit mycket snabbare med sådan disk.
Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS 16MB 250GB är väldigt intressant. Precis som du säger kostar den ju mindre än hälften så mycket som Raptorn och har ändå mer än tre gånger så mycket utrymme. Ska man tro jämförelsen på toms hardware är den ändå snabbare än Raptorn. Ska nog ha den istället. Då kan man ju ha både operativet och spelen på den. Det borde bli ruskigt bra.
Snabbare är den väl inte.
mah01 wrote: Tror ni att man märker så stor skillnad att det är värt priset för en Raptor?
Nej, definitivt inte, såvida man inte är gjord av pengar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)