Snälla, hjälp en nybörjare|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snälla, hjälp en nybörjare
SpaceAce
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2001 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, här sitter man som nybörjare och inte fattar så mycket som man vill.

Vore evigt tacksam om någon vänlig skäl kunde förklara för mig vad multipeln är, hur man överklockar etc. I mitt Bios kan man till exempel välja mellan att köra 100Mhz till 133 Mhz på något. Vad är det? Någon form av busshastighet? (Inte RAM minnet har jag kommit fram till). Detta kan man även bygla om till på moderkortet. I manualen står det att 100Mhz är standard. Kan jag köra i 133Mhz?

Har köpt en ny processor. Mitt moderkort stöder 266Mhz och prcessorn är en TB 1400Mhz 266:a. Är det bara att sätta i och se glad ut, eller måste jag konfigurera om något? I dagsläget har jag en vanlig TB 800Mhz. (200Mhz???)

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
89672
October 26, 2001 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inget info om moderkortet .
märke eller nått?.

[ Detta Inlägg ändrades av: Opengl den 2001-10-26 15:33 ]

SpaceAce
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
89684
October 26, 2001 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Soltek 75 KAV-X

Baltasar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
89697
October 26, 2001 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ska la köra en lätt grundlägande guide smile

processorns hastighet (mhz) är samma sak som multiplen*fsb´n, FSB är det som du snackar om att du kan ha mellan 100 och 133.
om du höjer multiplen så höjer du bara hastigheten på processorn men om du därimot höjjer fsb´n så höjer du hastighetn på allt dvs grafikkort pci kort minne ALLT. för att kunna höja multiplen så måste du låsa upp processorn det gör du igenom att rikta igen L1 bryggorna på processorn (är säker på att det finns en sådan guide på nh`s sida...)

kom bara ihåg nu att höja lite itaget... så höj typ 2 fsb i taget å se om det e stabilt e det de så e det bara å höja tills det inte e det å då e det bara å ställa tebax smile

om du nu inte skulle få nån bild när du startar eller den bara står å piper så är det för att du klockat för mycket stäng då av datorn å nollställ ditt moderkort (står hur du gör det i manualen)

ja det var väll allt jag hade å säga då...

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
90154
October 27, 2001 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Om du nu får en svart skärm kan jag ju tillägga (om du inte skulle hitta i manualen) att nollställa datorn gör du enklast genom att lyfta ur klockan som sitter på moderkortet i 1 minut typ, sne så är det bara att stoppa tillbaka den och köra om inställningarna i BIOS.

Sen om det fortfarande inte skulle gå igång så måste du tömma BIOS helt och det gör man genom att flyta en sk. Cmos bygel och köra datorn 1-2 minuter och sen bygla tillbaka, vart den sitter på ditt kort får du faktiskt kolla i manualen efter för det har jag ingen aning om smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL