January 31, 2006
Jag har ett moderkort på en av mina datorer men en AMD Athlon XP 2200+ socket A som jag skulle villja byta ut utan att byta moderkort.
Finns det någonstans som man kan köpa socket A prossesorer?
Läste förut nått om att det var någon annan socket som var likadan med som hette något annat, är det så?
Skicka gärna med länkar om ni vet nånstans man kan köpa dem.
January 31, 2006
jo jag httade det på pricerunner.se
det var en AMD Barton XP 3000+
och så köper jag till en Zalman CNPS7000B-AICu LED CPU-Fläkt, Blue LED,
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=311462 (fläkten)
en kompis som är bra på att klocka sa att man då nog kunde få upp den till i alla fall 3400+ oxh det är jag nöjd med när kylaren kostar runt 300kr och cpun 1200kr
March 10, 2003
Finns dessutom ingen garanti på att den processorn eller ditt moderkort klarar en sådan överklockning.
Du måste även ha minnen som kan hänga på om du inte sitter på ddr400 minnen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 31, 2006
Dadde: Okej vart? skicka en länk.
BeerCan: jag vet inte vad det klarar, kollade på msi sidan och där stod ddet inte så mycket.
Ctrl: okej, men sånna minnen har jag i datorn, 3x256mb.
John_lz: Är en sempron 2800+ bättre än en Barton 3000+? Är det en 32 eller 64-bits då? Jag tar ju hellre en 64-bitars, eller är det någon mening egentligen? Finns det nått spel eller liknande som kan köra det eler är det bara Vista och XP Pro 64-bits vetisionen?
November 26, 2002
Matte_Lind wrote:
John_lz: Är en sempron 2800+ bättre än en Barton 3000+? Är det en 32 eller 64-bits då? Jag tar ju hellre en 64-bitars, eller är det någon mening egentligen? Finns det nått spel eller liknande som kan köra det eler är det bara Vista och XP Pro 64-bits vetisionen?
Jag har inte några tester som backar upp mitt påstående men jag är ganska säker på det. 2800+, 3000+ och 3100+ av Sempron 754 har visat sig vara mycket klockvänliga och med väldigt bra prestanda klockade. Jag vet att det finns ett test, som varit uppe här, där man klockade en sempron 3000+ och fick bättre prestanda ur den än 939:ans 3500+.
January 31, 2006
John_lz: Okej, men du det åter ju mycket bra 😀 Då tror jag nog att jag köper en sempron 3000+ som kostar runt 1000kr och sen är det bara ett moderkort jag behöver, har du nått tips?
Det jag vil ha är: Minst 3st DDR-RAM platser, AGP gärna PCI-e med, 4-5 PCI platser, IDE så att jag kan köra min DVD läsare och min DVD-RW och mina 2st HDDs, det är ju bra om den även har SATA (vad är SATA 2?) det är nog mina krav på moderkortet så att jag slipper byta ut alla mina delar, (det ska vara vanlig DDR och inte DDR2). Vore jätte snällt om du kan hjälpa mig med att hitta ett bra kort 😀
Den här kylningen har jag kollat på till CPUn,
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=311462
Om jag köper en sempron 3000+ och den här kylningen, hur mycket tror du att jag kan få upp min cpu till då?
January 31, 2006
January 31, 2006
mm, jag kollade lite på datorbutiken.se och har bestämt mig för att göra mig av med alt jag har och köpa helt nytt i delar istället, byggde en ganska bra(duger för mig) för 5000,
1gb DDR-PC3200, 300 gb Sata hdd, geforce 6600 nått med 256mb PCI-e, nån låda (bryr mig inte så mycket om hur deb ser ut), sempron 3100+, lite fläktar till lådan och ett 350W nätagg,
tycke att det blev ganska så bra, det är inte bäst men det behöver jag inte heller för jag har en till dator med AMD Athlon 64 3500+, 2 gb ram, 300 hdd, kommer inte ihåg grafen men det är 256 mb PCI-e x2, så jag klarar mig egentligen men vill att den här datorn också ska bli lite bra, men egentligen så behövs det nog inte, för jag kan köra tex BF2 på den nu utan lagg överhuvud taget, inte på högsta men i alla fall, så är då den stora frågan, ska jag köpa en ny eller inte?
EDIT: Nu ska jag gå och sova för jag är trött och ska upp tidigt imorgon bitti, så jag svarar när jag komme hem igen, hej svejs och god natt.
November 26, 2002
Matte_Lind wrote: John_lz: Okej, men du det åter ju mycket bra 😀 Då tror jag nog att jag köper en sempron 3000+ som kostar runt 1000kr och sen är det bara ett moderkort jag behöver, har du nått tips?
Det jag vil ha är: Minst 3st DDR-RAM platser, AGP gärna PCI-e med, 4-5 PCI platser, IDE så att jag kan köra min DVD läsare och min DVD-RW och mina 2st HDDs, det är ju bra om den även har SATA (vad är SATA 2?) det är nog mina krav på moderkortet så att jag slipper byta ut alla mina delar, (det ska vara vanlig DDR och inte DDR2). Vore jätte snällt om du kan hjälpa mig med att hitta ett bra kort 😀Den här kylningen har jag kollat på till CPUn,
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=311462
Om jag köper en sempron 3000+ och den här kylningen, hur mycket tror du att jag kan få upp min cpu till då?
Liontech.se har bra priser på Asrock moderkort. Kolla där.
Hur högt du kommer beror på vilket moderkort du väljer, hur mycket tur du har med just ditt exemplar av processor och din egen kunskap och skicklighet.
DDR2 används inte för AMD än. Det kommer med nästa generation AMD processorer.
1 Guest(s)