August 3, 2004
Hej,
Hade tänkt mig att skaffa en ny dator en tid efter jul eller så.
CoolerMaster Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.
Tagan 530W, Easyconnect-series
MSI K8N SLI Platinum nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA-II Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
AMD Athlon64 FX-57 2.8GHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler
Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400Mhz CL2
Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
Point of View GeForce 7800GTX 512Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express
ADDA AD0812DX-A76GL 80x80x25 20.5CFM 16dBA 3pin
- Allt taget från datorbutiken.se
Ja, jag sätter verkligen sprätt på pengarna. Men har alltid drömt om att få bygga något "monster" bygge någon gång.
Det jag undrade över var;
Innebär "- Two independent SATA controllers, for four drives"(Moderkortet) att jag kan koppla minst 2 olika SATA hårddiskar utan att behöva raida dem? (Måste nämligen göra det på mitt nuvarande moderkort, vilket är tråkigt)
CPU fläkten jag valt verkare vara en ny modell, och tog den pga av det högre priset. Eller är det någon annan ni skulle rekomendera? (Prioiterar ljud framför värme).
De kanske inte har uppdaterat sin sida (MSI), men det står "Supports up to 3500+, 3800+ Athlon 64 FX 53, or higher CPU" inget jag behöver oroa mig om jag väljer en FX-57? (Tänkte om det kanske var något kompatibilitets problem eller liknande).
Var inte rädd att lämna andra synpunkter också 😎
Priset för denna ligger runt 25 000 kr, vilket också är min ungefärliga max budget.
Tack i förhand för svar!
August 3, 2004
Ok, som jag förstått det angående dual-core så är det mer en processor för de som kör lite tyngre program och multi-tasking?
Är mest intresserad av att spela spel med datorn, och har ju sett i en del olika spel-tester att de använder sig ofta av en FX processor när de kör sina tester. Även tester där de jämfört dual-core processorer mot single.
Och de testen har ju verkat visat till nackdel för dual-core och att de helt enkelt inte är värda att köpa än.
Men tester är ju väldigt subjektiva
Jag resonerar i alla fall som så, och sätter spel prestanda före allt annat i stort sett.
Ska titta närmare på minnena och moderkortet!
Edit: Det medföljer 1x 120mm fläkt med chassit och tänkte ju köpa en 80mm också som sagt, så det borde räcka? (Finns inga mer fläktplatser ändå )
Edit2: Har kollat på det här moderkoret och minnena;
DFI Lanparty UT nF4 SLI-D nForce4 SLI 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX
OCZ EL Dual Channel Platinum 2x1024Mb (tot. 2048Mb) 2-3-2-5 DDR PC3200 400Mhz
Priset går upp ett par hundra lappar, men det går väl an. Om det nu är värt det (Ska jag säga som köper en processor för 9700). 😛
March 2, 2005
blir inte de delarna dyrare en 25.000 kr? och varför väntar du inte tills socket M2 släpps till sommarn.. hade själv köpt nya saker efter jul men kommer ändå förr eller senare få uppgradera till M2 eftersom att det kommer sluta tillverkas processorer osv till s939 till slut.. och jag måste verkligen uppgradera eftersom att ja fortfarande sitter med AGP 😛
August 9, 2005
Men en 146a kostar väl typ 1500:-? Han kan ju i alla fall ta en 165a så han får dualcore som jag skulle säga är bättre att ha inför framtiden än bara en kärna. Det kommer inte dröja länge innan det kommer spel med stöd för Dualcore, även då om jag hoppas att det gör det på grund av att jag inte har det. 😀
August 3, 2004
Där ser man, kanske ska satsa på en dual-core ändå. Får väl tro och hoppas att dess prestanda ökar i framtiden (i spel).
Har då tittat på AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4600+ 2.4GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
eller 4800+ versionen för 1500 kr mer.
Har inte hittat någon Opteron förutom en i 1500 kr klassen på datorbutiken?
Möjligt att jag kanske kan ha råd att köpa 2 SLI'ade 7800 GTX 512MB direkt (hade tänkt uppgraderat senare)
August 3, 2004
BelZeBuB wrote: Är det inte bättre att köpa en billigare Opteron nu och sedan uppgradera dig till en dual-core när man kan börja utnyttja kraften på riktigt? Då har de ju säkert sjunkt i pris med.
Ska ju som sagt inte köpa den riktigt än, bara försöker få lite koll på saker och ting.
När den dagen kommer så kanske man köper dual-core, eller en opteron och väntar på mer prisvärda dual-core (fast pengar är ju egentligen inget problem just nu)
1 Guest(s)