September 9, 2009
OfflineJag har funderat och kommit på att ett CM HAF 932 är fan i mig onödigt att ha. Jag använder en SSD, en mekanisk hårddisk och ett grafikkort. Kört Crossfire men annars kör jag alltid på ett top-off-the-line grafikkort så det är inget jag är i behov av längre.
Det jag söker nu är ett chassi som tar mindre plats och smälter in mer på skrivbordet. Jag hade tänkt mig något i stil med Lian Li PC-V351B men jag har en kort lista med önskemål och hoppas det finns ett bättre chassi för mig.
Ska stödja ATX eller mATX (ATX är att föredra men jag är flexibel)
Någorlunda bra luftflöde (inte super viktigt)
Plats för CD-läsare och en till två 3.5" hårddiskar.
Gärna finnas utrymme för ett fullängdsgrafikkort (typ HD 6870/6950)
Plats för montering av Corsair H70
Någon som har förslag på det chassi jag efterfrågar? Jag söker både design och funkionalitet.
EDIT: Jag äger en dremel så viss invändig modifikation kan jag tänka mig göra om så skulle behövas för att rätta till tillverkarnas brister.
September 9, 2009
OfflineIngen? 😀
Hittade den här igår, ett NZXT Duet. Trots att chassit har ett par år på nacken så var det exakt vad jag efterfrågade till dess att jag såg i en recension att något längre grafikkort kunde ta i nätaggregatet (x1950 Pro gick i, men inte ett 8800 Ultra) så det gick tyvärr bort då. NZXT Duet är fortfarande ett alternativ, designen var inte helt åt fanders och priset var ju jävligt bra dock måste jag för all framtid vara en av dom där jobbiga gnällspikarna som klagar på AMD/NVIDIA och deras långa grafikkort! 😀
Det här chassit ser däremot bra ut, gör det även möjligt att ställa pivot+skärm ovanpå vilket är lite det jag söker: Lian Li PC-C50B http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=733536
Ett chassi från Antec som egentligen är ett sant HTPC-chassi, men det verkar inte vara några problem med grafikkort och att få en helt okej kabeldragning: Antec Fusion Remote Max http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=337811
Det största problemet var faktiskt inte att hitta ett chassi som klarade av längre grafikkort utan som hade en bra placering av en 120mm fläkt-plats för min Corsair H70, så kan rentutav bli så att jag får byta kylning helt plötsligt. Problemet då är att jag vill fortsätta ha skapligt bra kylning då jag alltid överklockar mina system.
September 9, 2009
OfflineRiktigt livat i min tråd, men jag uppdaterar den ändå 😛
Håller just nu på att lägga en beställning hos Barondator på NZXT Duet efter noga övervägande var den faktiskt väldigt billig och med ett par mindre moddar kommer det inte vara några problem att få även längre grafikkort att passa där inne.
Vad som kommer härnäst blir att montera mitt system i den här lilla lådan och ställa min 24" skärm ovanpå så har jag ett riktigt rent och fint skrivbord med plats över till annat ^^
September 9, 2009
OfflineImlal;1267605 wrote: Själv gillar jag att ha utrymme i lådan. Tror jag kommer att dras med mitt Coolermaster Cosmos 1000 ett bra tag till. Tror dock inte att jag kommer skaffa något E-ATX kort men det får plats ifall det skulle behövas ;P
Men hoppas att du blir nöjd i vilket fall.
//Jimmy
Jag hatar trånga utrymmen i min dator också, men på senare tid har ja pillat allt mindre och jag ska ha min huvudrigg i det nya chassit som nästan aldrig vidrörs. Köpte mitt HAF 932 just för att ja skulle ha mycket plats men nu blir det back to basic för min del! Slänger nog upp en bild på slutresultatet sen.
September 9, 2009
OfflineSebbe;1267615 wrote: Corsair 600t annars är väl balans mellan storlek och arbetsutrymme.
Tanken med nytt chassi är att jag ska ha den liggande med skärmen ovanpå, väntar mer eller mindre på att min ekonomi ska ta fart och att jag hittar en bärbar dator jag gillar så kommer jag inte använda stationär som huvudrigg längre troligen. Då passar det chassit ja lagt beställning på bra att få pensioneras som HTPC.
September 9, 2009
OfflineCtrl;1267618 wrote: Inget i Silverstones utbud som lockar? Även om du redan köpt så kan man vid senare tillfälle ändra sig.
Jag tittade runt men hade svårt att hitta något, dock ska jag erkänna att jag var riktigt kräsen då jag begärde en 120mm-plats för min Corsair H70 (någorlunda bra placerad dessutom), helst ATX-stöd och det ska finnas utrymme för ett vettigt grafikkort. Det sistnämnda var där skon klämde på de flesta chassin men hittade en recension av NZXT Duet där det i alla fall såg ut som att det inte var helt omöjligt att möblera om framme i chassit där man monterar 5.25", 3.5" och nätaggregatet för att få plats med ett långt grafikkort annars var maxlängden ~24cm beroende på nätagg. Sen var det någorlunda billigt för att experimentera med ansåg ja.
Jag tittade specifikt på Silverstone väldigt mycket men hade svårt att hitta något vettigt som passade mina behov. Har du ett bra förslag får du gärna rätta mig om jag har fel dock för det är inte omöjligt att jag behöver ett till chassi framöver som dedikerad HTPC.
March 10, 2003
OfflineFunderar på varför ATX, Jag har själv övergivit det formatet då jag oftast bara har ett instickskort utöver grafikkort. Då räcker
mATX bra och funktioner för överklockning är tillräckliga på mATX med i dagens läge.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 9, 2009
OfflineJag hade kunnat köra på ett mATX-chassi också men problemet var återigen att jag måste kunna få plats med ett längre grafikkort. Det här var så pass billigt och chassit ser inte ut att vara ett ATX-chassi så tänkt ge den en chans efter att ha läst ett par goda recensioner om den 🙂
1 Guest(s)

Log In