Söndrig moderkortskomponent|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Söndrig moderkortskomponent
Oasis82
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 5, 2006 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

En komponent på moderkortet råkade gå sönder när jag installerade en ny kylare på processorn. Datorn verkar fungerar som den ska trots detta. Någon som vet vad komponenten som gick sönder har för uppgift? Kan framtida problem uppstå?

Det är komponenten R57 till höger om processorsockeln på bifogad länk:

https://www.nordichardware.se/.....ocket2.jpg

Tacksam för svar

kriahg90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
1074786
September 5, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Oasis82 wrote: En komponent på moderkortet råkade gå sönder när jag installerade en ny kylare på processorn. Datorn verkar fungerar som den ska trots detta. Någon som vet vad komponenten som gick sönder har för uppgift? Kan framtida problem uppstå?

Det är komponenten R57 till höger om processorsockeln på bifogad länk:

https://www.nordichardware.se/.....ocket2.jpg

Tacksam för svar

Hmm, den uppförstorade bilden visar ju på själva sockeln och den ser, så vitt jag kan se okej ut. Men menar du en komponent så är det förmodligen en konding som ser till att strömmen till cpun är som den ska.
kan kanske orsaka probs i framtiden, kanske räcker med att stöta till burken för att den ska "glappa ur" Du får visa en mer utförlig bild om du ska kunna få bättre hjälp! =)

Oasis82
Medlem
1074794
September 5, 2006 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det är komponenten precis jämte sockeln, till höger. Den är inte sönder på bilden, den lossnade när jag kom åt med en skruvmejsel. Jag antar att det är en resistor då den heter R57. Frågan är hur viktig den är då allt verkar fungera normalt.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1074802
September 5, 2006 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan göra så att du får fel spänning till din cpu, kolla med någon radio-tv verkstad om dom kan löda ytmonterade komponenter, om dom kan det så får du det fixat ganska billigt.
Alt så kan du kolla med någon lärare på el-tele programmet på din lokala gymnasieskola, vi fick i alla fall lära oss att löda ytmonterade komponenter, fast det var ju ett tag sen 🙂

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1074908
September 5, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Instämmer med föregående talare. R57 är en ytmonterad resistor. Har du riktig otur kan den påverka hela moderkortet. Dvs att du får fel spänning till grafikkort, nordbryggan, sydbryggan pci-platser osv. Det beror på hur den är kopplad. Det är även omöjligt att säga hur mycket spänningen påverkas. Mitt råd är att låta någon som kan löda fast den eller en annan med samma motstånd.

Oasis82
Medlem
1074992
September 5, 2006 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vid en närmare titt ser jag att det ej är en resistor utan en komponent med betäckningen PJ 6. En väldigt liten ytmonterad komponent. Någon som vet vad den har för syfte?

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1075008
September 5, 2006 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte hundra, men jag tror att pj6 refererar till en pin i sockeln för processorn. Det kan mycket väl vara en resistor eller konding. Mitt råd är fortfarande att få den ditsatt ASAP. Även om det funkar just nu så kan felaktig spänning få kortet att åldras väldigt snabbt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL