Sortera filer på USB minne|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sortera filer på USB minne
Spitfir3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2009 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, ursäkta om detta är fel forum sektion, var inte riktigt säker på vart det hörde, men minnen lät ju vettigt 🙂

Jag har ett litet problem med min USB sticka till bil stereon och musik filerna på den. Jag kan inte komma på hur jag skall bära mig åt för att få såväl mapparna som mp3:orna inne i mapparna att sorteras alfabetiskt.

När jag utforskar innehållet på stickan via datorn kan jag förstås sortera som i vilken mapp som helst, men när jag pluggar i den i spelaren i bilen så visas allting i den ordningen som filerna har blivit insatta på minnet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1236944
November 6, 2009 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter konstigt att den skulle sortera på datum som standard.

Har du rotat runt i inställningarna och kollat om det finns något där?
Läst manualen?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1236961
November 6, 2009 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Filerna brukar oftast lägga sig i den ordningen du tankar in dom.
Lägg in dom alfabetiskt så borde det funka.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1236965
November 6, 2009 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är samma med min MP3-spelar, en väldigt bra sådan från kina förutom att den inte stödjer någon form av stortering. Filerna man lägger in hamnar i den ordning som de skriv till minnet. Markerar man och kopierar en ljudbok fel så blir det inte så roligt.

Det jag gör är att sortera filerna rätt i datorn och markerar den sista filen, håller in shift och markerar den första filen, kopiera och klistra sen på spelaren. Gör man på det viset så skrivs den man makerade sist/den första filen först och i fallande ordning till den man markerad först, innan shift-knappen hölls in. Man ser även att filen som ska kopieras först är markerad med prickar runt filnamnet, trots att alla filer är blåmarkerade.

-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1237432
November 14, 2009 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Polaren hade samma problem, det löste vi lätt på samma sätt som Snorch föreslår. Bara kopiera över i datorn, sortera efter namn, och markera som han säger innan man drar över igen. 🙂

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
1238765
December 6, 2009 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Det hela beror på att det är lata människor som har skrivit koden som läser filsystemet 🙂 Det kan även vara så att dom har begränsningar i hårdvaran som gör att sortering blir ett orimligt alternativ... Det som händer är precis som mullvaden säger, att filerna hamnar i den ordningen man skriver dom till ett FAT-filsystem (finns säkert andra rudimentära filsystem som gör likadant). Men det finns en snabbare lösning än att ta bort alla filer och manuellt lägga in dom i rätt ordning, (eller fanns iaf senast jag använde windows, vilket väl var 7 år sedan). Det finns ett kommando som heter sort som man kan köra, då roddar det om i filallokeringstabellen så att noderna som beskriver filerna i en viss katalog hamnar i alfabetisk ordning, dessutom finns det förmodligen andra sorteringsmöjligheter.

Men testa att starta en terminal, (cmd.exe) och gå till katalogen med ditt usb-minne, kör "sort" så tror jag att den skall sortera alla filer i katalogen du står i... mer info finns här: http://www.computerhope.com/sorthlp.htm

Mvh Johan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 497
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL