February 7, 2001
Detta är skummt!!
När jag försöker starta datorn med Windows 2000 så rå-hänger sig datorn precis efter att man val Windows 2000 i bootmenyn.
Om man väljer felsäkert läge händer samma sak. Skärmen hinner inte ens bli svart innan den hänger sig 🙂
Om jag däremot startar Windows 98SE så fungerar allt perfekt RAID, Ljudkort, Nätverk... Allt.
Kan någon hjälpa mig med detta??
Jag har:
Windows 2000 Eng SP2
Windows 98 Swe SE
Abit KT7A-RAID, AMD 1.33 GHz, 256 RAM
AGP: ATI Fury Rage Pro
PCI1: Voodoo 3 2000 PCI
PCI2: Vitec VideoMaker II
PCI3: 3Com Fast Etherlink (3C905C TX)
PCI4: (tom)
PCI5: (tom)
PCI6: SoundBlaster Live! 1024
January 8, 2001
har du testat att sätta ljudkortet på en annan plats lite "högre upp", vet inte hur det är på ditt kortmen... pci slot 6 brukar kunna vara en "slavplats" som bara vissa sorters kort kan sitta på..
kan vara så att win98 "buggar så att det funkar" men w2k som är ett riktigare operativ inte accepterar det!
February 7, 2001
Okej.. Jo 🙂
Hmm detta har jag gjort:
Provat alla PCI platser.
Provat att ändra IRQ manuellt i BIOS.
Ställt in så att ljudkortet inte delar IRQ med någonting annat.
Uppgraderat till den senaste BIOS versionen.
Uppgraderat alla drivrutiner till de senaste versionerna.
Jag har också provat med ett Diamond Sonic Impact ljudkort med samma resultat.
January 8, 2001
använder du nån separat udma(eller raid) kontroller... typ som det är på abir be-6..
har en kompis som inte kunde använda sin separata utan fick köra på "den inbyggda" för att win2k bara vägrade installeras/köras från "extra kontrollern"
Han kan köra andra diskar på den, men inte "system disken" då fick han liknande fel som du har!
April 9, 2001
jag har samma MB som du, w2k sp2 och ett SB, fast jag har det på PCI#5 (näst längst ner), fungerar som en klocka. Jag har givetvis NIC, DV kort i oxo.
Mysko!
EDIT: Oppps, jag skrev fel, jag har givetvis ljudkortet LÄNGST ner, inget annat. Sorry!
SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYS#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta Meddelande är ändrat av carnail På 2001-07-06 09:52 ]
January 8, 2001
On 2001-07-03 22:38, RamZeus Skrev:
Hmm...
Altså jag kör just nu från Abit KT7A-RAID's inbyggda RAID kontroller.
Men jag hade standard IDE kontrollern förut. Jag tror att det var samma då.. Hmm ska prova att byta sedan.
Så du menar att det är det som kan vara fel altså.. Hmm
på den burken jag svamlar om var det den inbyggda "extra" ide kontrollerna, typ samma som du använder fast utan raid... abit inbyggda hpt kontroller...
1 Guest(s)