SoundBlaster X-Fi recensioner|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SoundBlaster X-Fi recensioner
Caze
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan hittas än så länge på
TomsHardware
ExtremeTech
Digit-Life
Guru3D
och en lite mindre på TheInquirer.

Korten kan förbeställas på Komplett.
För dem som är intresserade...

Själv har jag redan skickat beställningen på en XtremeMusic redan förra veckan. 😀

Fogel70
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 303
940704
August 23, 2005 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Har man som jag redan ett Audigy 2 så känns det som en rätt onödig (och dyr) uppgradering.
Till min nästa dator som kommer bygga på PCI-express kan nog de kommande PCI-express korten vara intressanta.

Eftersom Creative kommer sälja X-Fi processorn till andra tillverkare så kommer förhoppningsvis priserna gå ner när det blir större konkurrens.

Caze
Medlem
940866
August 23, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Har också själv ett Audigy 2 men vad jag har läst om X-Fi har fått mig övertygat att uppgradera. Med basic versionen kommer jag troligtvis inte se någon prestandaökning i spel men jag tror att förbättringen i ljudkvalité är värt det. Plus att jag har redan köpare till mitt Audigy 2 kort. 😛

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
942280
August 26, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

X-Fi saknar drivisar till Win XP x64 något jag haft till mitt M-Audio Delta 1010LT en längre tid.
Men sedan är jag ju ingen gamer precis.

Caze
Medlem
942402
August 26, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Än så länge verkar det inte finnas drivrutiner att hämtas på nätet för XP x64, vet sen inte om de finns på skivan. Programmen finns i alla fall för XP x64.

rico01
Medlem
Forum Posts: 127
943759
August 30, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Finns i dagsläget inga X64 drivrutiner till X-Fi. Enligt Creative är de under utveckling men preliminärt releasedatum är inte förren 4:e kvartalet. Kan ju hända att det skyndas på om det uppstår stor efterfrågan men jag skulle inte räkna med det.

Jag förbeställde ett X-Fi Elite Pro hos Komplett men avbeställde det i fredags då de inte verkar få in det förren 29/10. Tror det finns att få tag på tidigare via Creatives egen webshop, enligt Creative så jag lär beställa det därifrån om inte någon svensk webhandel får in det tidigare.

Hej förresten, mitt första inlägg här.

Xenon X1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
945792
September 4, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Sen när ni har fått era kort kan ni väl skriva i denna tråd, för jag vill veta om det är någon sillnad mellan Audigy 2 och X-FI

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
947757
September 8, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Trots läsande av ett flertal recensioner så hittar jag ingen jämförelse ljudmässigt mellan korten i serien. Alla testar bara de dyraste korten, vilket inte känns riktigt klockrent då de flesta knappast lägger ut 3500 spänn för ett ljudkort. Jag är intresserad av det "billigaste", XtremeMusic.

Jag vet att de billigaste korten bl.a. har sämre DACar, men hur stor blir skillnaden ljudmässigt? Någon som hittar nåt test?

rico01
Medlem
947832
September 8, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte alltför stor. Hittar inget test och det är ju löjligt många faktorer som spelar in. Men om allt annat är lika undrar jag om man verkligen hör någon egentlig skillnad. Den högre SN nivån på Elite Pron bör ge något brusfriare ljud på högre volymnivåer. Huruvida frekvensrespons o dyl påverkas vet jag inte. Teoretiskt borde det göra det men igen, frågan är om du hör det.

Att X-Fi har bättre ljud än föregångarna såsom Live och Audigy tycker jag inte det råder någon tvekan om dock, och det vittnar även de som har kortet redan. Dessutom påverkas ju ljudupplevelsen av att X-Fi kan spela dubbelt så många ljud samtidigt, vilket kan vara roligt i spel.

rico01
Medlem
957319
September 30, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu packat upp, installerat och lekt med Elite Pro kortet några timmar. Följande är mina första intryck:

Ljudmässigt överlag är bättre än SB Audigy 2zs. Ljupare bas, mer tryck och de högre frekvenserna är ungefärligt lika. Jag tror att CMSS-3D implementeringen också är något bättre. Stereo separationen är tydligare än hos 2zs.

Installationen gick hur enkelt som helst, absolut inga problem.

Den nya Crystalizern var en lätt besvikelse. Ofta hördes ingen direkt skillnad trots 100%. På vissa ljud kan höras en viss nyansskillnad, ljupare bas och kraftigare högre frekvenser men allt som allt så gav mig denna funktion en enkel axelryckning.

Den externa boxen är gigantisk. Mycket bra in och utgångar också eftersom Creative skalat ner själva kortet. Det finns nu bara en 3 i 1 kontakt för Line in/Mic in/Digital out från kortet. Kortet i sig ser snyggt ut, svart med en blå LED med texten X-Fi på en liten plats och guldplätterade in och utgångar.

Allt som allt, rankar jag detta som 6 eller 7 av 10. Ska någon med 2zs byta? Inte för ljudets skull. Behöver du som mig extra in och utgångar är det ett bra byte dock.

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
958239
October 3, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag haft mitt X-fi Xtreme Music i nästan en vecka nu.

Hade haft planer på att byta ut mitt Audigy ett tag, men valt att avvakta. Men nu blev jag sugen när jag läste alla recensioner om X-fi. 🙂 För mig blev det Extreme Music eftersom jag varken är intresserad av att betala extra för eller har nåt behov av en externa låda eller panel.

Installationen gick smidigt och utan problem, trots att jag inte ens brydde mig om att avinstallera de gamla drivrutinerna. Man får en lång krysslista med program som man kan välja om man vill få installerade eller inte. Själv installerade jag i princip bara kontrollpanelen och drivrutinerna.

Ljudet

Det första jag lägger märke till är att ljudet är mycket luftigare och med klarare diskant, en tydlig skillnad på nästan all musik. Men när jag drar igång musik med kraftig bas, exempelvis Infected Mushroom, så hörs det nästan ännu mer skillnad i basen. Tydligare och rappare bas, ännu större skillnad än vad jag hade förväntat mig.

Crystalizern

Jag är också lite lätt besviken på Crystalizern, fast uppenbarligen av motsatt anledning. 😉 Effekten påverkar bl.a. "utstickande" ljud och framhäver dem mer, t.ex. hi hat. Vid siffror över 50% tycker jag den mesta musiken påverkas alldeles för mycket. Snabba diskantljud blir oproportionerligt starka och börjar skära i öronen, ett hårt och metalliskt ljud som snabbt blir väldigt jobbigt att lyssna på. Hur stor den effekten blir varierar dock otroligt mycket mellan olika låtar och typer av musik. Med dåliga platta inspelningar eller hårt komprimerad musik så kan Crystalizern göra underverk, låtarna får en helt ny lyster. Men på låtar som låter bra redan från början så förstör effekten snarare än förbättrar.

Vid 0% är effekten fortfarande fullt märkbar och förbättrar många låtar, gör ljudet lite luftigare. Problemet är att vissa låtar och vissa typer av musik blir för kraftigt påverkade redan på den här lägsta nivån, vilket är anledningen till att jag nu stängt av Crystalizern helt. En liten subtil höjning av bas och diskant i equalizern ger betydligt behagligare ljud överlag än att köra med Crystalizern tycker jag, även om inte heller det behövs direkt för att det ska låta bra.

Tycker det är lite märkligt att du inte hör särskilt stor skillnad rico01, för mig är effekten mycket tydlig på nästan alla låtar, även vid 0%. Men det beror ju på vilken kringutrustning man har också. Själv kör jag med rätt bra hörlurar, Philips SBC HP910 i 1000-kronorsklassen, direkt in i ljudkortet. Fast har du köpt ett Elite Pro så misstänker jag iofs att du inte sitter med ett par hörlurar för 98 spänn... Har inte haft möjlighet att koppla in stereon än.

CMSS3D

Att välja headphone istället för 2.1-ljud i kontrollpanelen ger ingen hörbar förändring av ljudet, som det gjorde (till det sämre) på mitt gamla Audigy. Däremot får man tillgång till nya CMSS3D Headphone, som jag kryssade i och startade upp Battlefield 2.

Väl inne i spelet så låter ljudbilden lite annorlunda än vad jag är van vid sen tidigare. Plötsligt hör jag hur någon skjuter bakom mig lite snett till höger och jag tar skada. Jag slänger mig ner, snurrar runt och sätter genast ett välriktat skott i huvudet på den överraskade fienden. Jag stannar upp nån sekund och funderar på vad det egentligen var som hände.

Kulor viner genom luften, rop och skottlossning hörs inte bara i ungefärlig riktning, utan jag hör exakt från vilket ställe allting kommer ifrån. Det är som om man har en ny 3D-karta runtom sig, fast uppbyggd av ljud. Skillnaden är häpnadsväckande.

Jag är normalt inget fan av sånt här simulerat surroundljud, framför allt brukar jag störa mig på att musik låter instängd och annorlunda. Så även i det här fallet. Ljudet känns lite instängt och otydligt på något sätt, även om det till stor del vägs upp av den helt makalösa precisionen med vilken man hör var ljuden kommer ifrån.

De senaste dagarna har jag spelat med vanligt stereoljud och EAX igen, och jag kan inget annat än se för- och nackdelar med båda ljudlägena. Stereoljudet låter mer naturligt och musiken mellan banorna låter som den ska, medan man dock inte kan lokalisera ljuden med samma träffsäkerhet. Men jag ska prova mer med CMSS3D Headphone senare, det är ju trots allt till stor del en vanesak, och fördelen ute på slagfältet är uppenbar.

Anslutningar

När jag letade information om X-Fi så tyckte jag det framgick väldigt dåligt på många ställen att själva ljudkortet även har digital out, vilket det alltså har genom multikontakten. I många recensioner listas det bara digital in.

Jag har tidigare kört digitalt till förstärkaren, men när jag kopplar in den senare i veckan så ska det bli intressant att jämföra om det blir bättre ljud att koppla analogt. Förstärkaren är visserligen relativt ny och kostade 4500, men det sitter med all sannolikhet ännu bättre DACar på X-fi-kortet.

Slutsats

Som helhet är jag helt klart nöjd med mitt köp. Visserligen var priset på 1200:- lite väl högt i förhållande till vad jag skulle vilja lägga ut, men jag blev helt enkelt så sugen så jag kunde inte hålla mig. 😉 Ljudet är bättre än tidigare och jag har tillbringat ett antal timmar med att bara klicka runt och njuta på nytt av min musiksamling. Förutom det finns det en hel del på kortet att experimentera och testa runt med. Och vad kan man begära mer av ett ljudkort?

rico01
Medlem
958272
October 3, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har experimenterat lite under någon dag nu och kommit fram till att jag nu faktiskt hör skillnad med och utan crystalizern. Det krävdes dock att jag tog bort equalizern. Väl när jag visste vad som faktiskt förändrades kunde jag lyssna mig till det. Tycker dock fortfarande att effekten är för dålig vilket ju är en smaksak.

När det gäller högtalare sitter jag med Creatives S750 system.

Och som sagt, ljudet är mycket bra.

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
958305
October 3, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

M-audio släpper väl sina pci-e kort snart om mailet man fick från de stämmer, ser inte mycket anledning att välja någon av audigy serien.
Fast de flesta köper väl creative då det är det enda de flesta ser på marknaden.

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
958853
October 4, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick min X-Fi Elite Pro idag och det första som slog mig var hur stor breakoutboxen var.
Tur att man kan ställa den på högkant. ^^

Crystalizer var inte kul att lyssna på med med mina klipsch promedia högtalare (5.1 system), låter klart mycket bättre med crystalizer avslagen.

Jag uppgraderade från ett Audigy 2 kort och jag tycker det var en hel del skillnad i ljud när man lyssnar på musik, har inte hunnit pröva några spel än. (Fastnat i musik lyssnandet hehe)

Hittills är jag mycket nöjd med min X-Fi Elite Pro, visst den kostade en slant men det får man överleva. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 425
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL