SPDIF|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SPDIF
silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 29, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill kunna köra ut DD och DTS från t.ex. PowerDVD till min förstärkare.

Från min speldator går detta helt perfekt med det ljudkortet som sitter på moderkakan (ASUS P4C800-E Deluxe)

Detta går dock inte från min HTPC, därför köpte jag ett Aureon 5.1 Digital I/O SPDIF av märket Terratec. Det visade sig att detta kort som hade optisk output bara kunde skicka digitalt ljud i Stereo inte 5.1!!!

Då gick jag och köpte ett "Trust 5.1 Surround Sound Card" Denna gången va jag lite misstänksam efter missödet med Terratec kortet, kollade på lådan i butiken mycket nogrant, där stod det:

Dolby Digital 5.1 (AC3) with SPDIF digital audio output
Digital Modes: input, pass through, D/A, A/D converter and output.

Eftersom det stod på lådan att kortet klarar Pass Through (att signalen skickas direkt utan att konverteras ) så köpte jag det.

När jag kom hem och installerade det så hittade jag inget pass through läge och fick därför bara stereo från winDVD, PowerDVD och VLC trotts att allt va rätt inställt. Läste igenom hela manualen och det stod inte ett ord om Pass Through så det som stod på kartongen var alltså en ren bluff.

Nu när jag uppenbarligen inte kan lita på vad som står på kartonerna så får jag väl helt enkelt fråga här: Vad ska jag köpa för ljudkort för att kunna köra ut DTS och DD via SPDIF?

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1089870
October 29, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kollat i programvaran så att den är inställd på att skicka via SPDIF?
Sedan kan det vara värt att kika om SPDIF är aktiverad i drivrutinen/kontrolpanelen till ljudkortet.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1089882
October 29, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

creative audigy funkar fin fint för det. Bara att köpa en 3,5mm till rca mono plugg så får man ut koaxial digital från deras utgångar. Sen väljer man pass through i spelaren har jag för mig eller i ac3 codecen som du bör ha installerad.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
1092635
November 9, 2006 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

utan framgång har jag försökt få liv i pass through med de special ljudkort jag köpt för just detta. Försökte sedan med ett gammalt "Soundblaster Live 24" ca 8år gammalt ljudkort som bara låg och rostade i en låda i garaget med massa annat dataskrot.

Testade rca till mono plugg enligt RedFactions förslag (fast jag inte har ett audigy) och givetvis fungerade det klockrent =) både DDigital och DTS direkt till förstärkaren via pass through inställningen i "AC3 Filter".

Lite kul tycker jag dock att det är att specialkort för detta som har både fiber och coax digital utgång inte klarar detta men ett snart 10år gammalt soundblaster löser det utan problem.

Tackar Redfaction

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 413
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL