February 19, 2003
Jag vill kunna köra ut DD och DTS från t.ex. PowerDVD till min förstärkare.
Från min speldator går detta helt perfekt med det ljudkortet som sitter på moderkakan (ASUS P4C800-E Deluxe)
Detta går dock inte från min HTPC, därför köpte jag ett Aureon 5.1 Digital I/O SPDIF av märket Terratec. Det visade sig att detta kort som hade optisk output bara kunde skicka digitalt ljud i Stereo inte 5.1!!!
Då gick jag och köpte ett "Trust 5.1 Surround Sound Card" Denna gången va jag lite misstänksam efter missödet med Terratec kortet, kollade på lådan i butiken mycket nogrant, där stod det:
Dolby Digital 5.1 (AC3) with SPDIF digital audio output
Digital Modes: input, pass through, D/A, A/D converter and output.
Eftersom det stod på lådan att kortet klarar Pass Through (att signalen skickas direkt utan att konverteras ) så köpte jag det.
När jag kom hem och installerade det så hittade jag inget pass through läge och fick därför bara stereo från winDVD, PowerDVD och VLC trotts att allt va rätt inställt. Läste igenom hela manualen och det stod inte ett ord om Pass Through så det som stod på kartongen var alltså en ren bluff.
Nu när jag uppenbarligen inte kan lita på vad som står på kartonerna så får jag väl helt enkelt fråga här: Vad ska jag köpa för ljudkort för att kunna köra ut DTS och DD via SPDIF?
February 19, 2003
utan framgång har jag försökt få liv i pass through med de special ljudkort jag köpt för just detta. Försökte sedan med ett gammalt "Soundblaster Live 24" ca 8år gammalt ljudkort som bara låg och rostade i en låda i garaget med massa annat dataskrot.
Testade rca till mono plugg enligt RedFactions förslag (fast jag inte har ett audigy) och givetvis fungerade det klockrent =) både DDigital och DTS direkt till förstärkaren via pass through inställningen i "AC3 Filter".
Lite kul tycker jag dock att det är att specialkort för detta som har både fiber och coax digital utgång inte klarar detta men ett snart 10år gammalt soundblaster löser det utan problem.
Tackar Redfaction
1 Guest(s)