Special: Ett chip under en HDD är brännd.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Special: Ett chip under en HDD är brännd.
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 11, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, det kanske inte är någon som kan svara riktigt. För på Sweclockers fick jag inget svar alls. Så jag hoppas på att det finns hårddisk-proffs här då.

Iallafall jag skulle använda en hårddisk med USB-IDE. När jag stoppar in strömkontakten så startade hårddisken inte. Jag tog ur den och stoppade in den igen. det började lukta bränt. Det kom konstig rök och jag fick panik i huvudet. Jag kopplade ur kontakten i all hast. Efter en chokerande stund luktar jag under den. Det luktade inte bra alls. Man känner en stark lukt av skadad hårddisk och framtida hål i plånboken. Jag tittade på den. Det såg ut såhär:
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Ett litet microship som är brännt där det står smooth (som betyder lung och utan problem på Lexinlexikonet,, :S ).

Några frågor då:
1. Har det kommit in rök innuti den tro?
2. Går det att starta hårdisken igen? eller är det så att det lilla chippet har brännts så mycket att det inte äns går att starta hårddisken igen?
3. Från hur mycket kan en sånhär recovery kosta?
4. Jag hittade detta när jag googlade på chipsets serienummer L7250E:
http://www.dataclinic.co.uk/ha.....-l7250.htm
Skulle någon kanske förstå vad chipet gör? Den som är lite mer haj på Engelska?
5. Finns det program som kan använda hårddisken fastän den inte snurrar och så?

hJäLP! alla svar går bra.! Man behöver inte svara på alla frågor om man inte kan. De som inte svaras på kan någon annan svara på vart efter.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1151238
August 11, 2007 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Leta upp en likadan hårddisk, och ta kontrollerkortet från den. Om inte det har blivit någon tok-kortis i hela disken, så borde det kunna göra att du får tillbaka infon.

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1151241
August 11, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

För några månader sen monterade jag några diskar i ett chassi, jag trodde att jag hade skruvat fast dessa, men tydligen inte. Tre stycken hoppade ur chassit och landade på en säng (tur där dock), men en fjärde disk kände för att störtdyka ner på en annan, vilket ledde till att en krets flög av från disken den krockade med.

Hur som helst -- eftersom att diskarna var av samma modell bytte jag lätt kretskort och kunde kopiera över datan från den skadade disken, samma metod som denstore säger alltså. Det behövs en torx-mejsel för att få av kretskortet btw.

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1151248
August 11, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag stoppar in strömkontakten så startade hårddisken inte.
----->8------

Där står "On external drives, the same symptom is caused by the spindle bearing overheating (very common), power surge, or wrong power supply".
Eftersom disken inte gick igång kan rimligen antas att det var nåt fel med strömmatningen eller att motorlagret tidigare gått så varmt att axeln satt fast.
Det brända chip'et uppges vara en servokrets, d.v.s vad som ser till att motor mm. får den ström som behövs.
Jag är tveksam till att byta kort på denna disk. Har lagret nypt eller strömmatningen är felaktig så kommer troligen ersättningskortet gå samma öde tillmötes.

1. Det -kan- ha kommit in rök i disken, men troligen inte så det i sig skulle göra nån skada.
2. Tveksam till att disken går få igång igen, men det är ju inte omöjligt.
3. Om du menar "recovery" på så sätt att disken skickas till t.ex IBAS för dataräddning, då kan det bli riktigt dyrt. 10.000-25.000 är väl inte helt otänkbart, beroende på vad det är för disk. Fråga dem om pris.
4. Se ovan
5. Nej, den bör inte anslutas. Övriga komponenter i datorn kan ta skada, t.ex nätagget som riskerar kortslutas om det brinner lite mer på det där kretskortet.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151264
August 11, 2007 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för alla svar! fortsätt så!

Moxica wrote:

När jag stoppar in strömkontakten så startade hårddisken inte.
----->8------

Där står "On external drives, the same symptom is caused by the spindle bearing overheating (very common), power surge, or wrong power supply".
Eftersom disken inte gick igång kan rimligen antas att det var nåt fel med strömmatningen eller att motorlagret tidigare gått så varmt att axeln satt fast. ...

(1.) Ä, ojj. det var så jag stängde av den sist. Dagen innan hade jag haft igång disken. Jag gick ifrån den. Och så kanske efter 6 timmar återvänder jag till disken och märker att den är på. Den är jättevarm. Jag drar ut strömsladden våldsamt, så hårddisken får en liten knuff. Det finns ingen avstängningsknapp för strömmen på strömsladden man stoppar in i hårddisken.
Då är det som du säger att motorlagret tidigare gått varmt och att axeln fastnade?
Jag har öppnat en hårddisk (en trasig en) tidigare och sätt att det var en arm som säkert rör sig över hårrdisken. Är det den som låg rätt över hela skivorna då, och inte satt fast sig där den ska sitta?

(2.) Att jag skulle sätta dit ett nytt kretskort som sitter under hårddisken har många sagt. Man känner att det kan vara riskabelt tror jag.
Jag har säkert en såndär skryvmäjsel (hur det nu stavas ^^). Men frågan är hur kretskortet sitter ihop med hårddisken. Är det bara med domdär fyra stiften med någon blå-svart gegga på som är "komunikations-bryggan" ?
Och var kan jag leta reda på ett sådant kort? kan man beställa ett?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1151274
August 11, 2007 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

-8-DEAMON-8- wrote: (2.) Att jag skulle sätta dit ett nytt kretskort som sitter under hårddisken har många sagt. Man känner att det kan vara riskabelt tror jag.
Jag har säkert en såndär skryvmäjsel (hur det nu stavas ^^). Men frågan är hur kretskortet sitter ihop med hårddisken. Är det bara med domdär fyra stiften med någon blå-svart gegga på som är "komunikations-bryggan" ?

Du är nog tvungen att köpa en likadan hårddisk.

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1151278
August 11, 2007 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

en arm som säkert rör sig över hårrdisken. Är det den som låg rätt över hela skivorna då

Nej, den armen håller de magnethuvud som läser/skriver på disken. Axeln är den mittpinne som själva skivorna är upphängda i. Om axeln sitter fast, p.g.a lagerfel, kan axeln inte snurra och då står även skivorna stilla, "disken startar inte". Kan ju såklart vara annat fel också, det kan inte på ett säkert sätt avgöras annat än man har fysisk tillgång till disken.

Kretkortet kan mycket väl vara anbringat så att visa lödningar måste släppas innan det tas av. Är man inte van vid lödning är detta inget lämpligt övningsobjekt. Är datat på disken viktigt, sänd in den till http://www.ibas.se/ , http://ahlbergdata.se/ eller annat motsvarande företag för dataräddning. Det finns några att välja på.

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1151292
August 12, 2007 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Moxica wrote: Kretkortet kan mycket väl vara anbringat så att visa lödningar måste släppas innan det tas av. Är man inte van vid lödning är detta inget lämpligt övningsobjekt. Är datat på disken viktigt, sänd in den till http://www.ibas.se/ , http://ahlbergdata.se/ eller annat motsvarande företag för dataräddning. Det finns några att välja på.

Jag har faktiskt inte varit med om något kretskort som har varit fastlött. Normalt sett är det några torx-skruvar att skruva ur samt en liten, flat, "kabel" att dra ut, som kopplar samman kortet med disken... har förutom disken jag nämnde skruvat isär diverse gamla diskar som inte funkat.

EDIT:

-8-DEAMON-8- wrote: Är det bara med domdär fyra stiften med någon blå-svart gegga på som är "komunikations-bryggan" ?

Tror faktiskt inte den sitter fast med geggan, utan snarare med någon sådan slags kabel eller kontakt under kortet.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151293
August 12, 2007 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Men om axeln har fastnat eller något, hur sätter man dit den igen då?
Vi håller på och löder lite på olika ibland. En gång var tillexempel när vi skulle sätta dit en rund såndär liten grejj som sitter på moderkort.

Här är nog hårddisken vi köpte: http://alina.se/productInfo.as.....TM3160212A

Om jag nu ska skruva bort kretskortet. Vad händer när jag skruvat bort alla skruvar som sitter under hårddisken? är det bara att lyfta rakt upp?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1151305
August 12, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Tvivlar väldigt starkt på att hårddisken skulle bli så varm att lagret skär ihop och fastnar helt. Hårddisken utvecklar helt enkelt inte tillräckligt mycket energi för att den ska bli så varm, förutsatt att den inte är ordentligt isolerad men det tvivlar jag på att den var.

Lägg hårddisken plant i handen och snurra den fram och tillbaks lite försiktigt, då hörs det om skivorna snurrar eller inte, men som sagt tvivlar på att lagret skurit. Om det nu skulle gjort det är det inget du kan göra något åt själv.

Skruva bort alla skruva bara så ser du hur det sitter och hur du lossar kablar från kortet till disken.

denstore
Member
Medlem
1151310
August 12, 2007 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Oavsett om det är en risk att byta styrkortet, så är det rena rean jämfört med att skicka in disken. 15-20k är inget ovanligt för att fixa en disk.

Snorch
Member
Medlem
1151314
August 12, 2007 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Nej precis, har du något viktigt som du gärna vill ha tillbaks är det inget att fundera på. Skaffa en hårddisk av samma modell eller bara styrkortet och byt ut det.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151323
August 12, 2007 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, då blir det billigt och bra!
Men var det inte så att, det kortet man sätter dit, också kommer gå sönder? bara för att det är ett fel i disken, att något hade fastnat i ett läge så ett speciellt chip brinner upp?? Der var någon som sa det tidigare.
Jag förstår inte riktigt. Förklara nån?

Snorch
Member
Medlem
1151328
August 12, 2007 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev så tvivlar jag på att lagret har skurit och det är därför kretsen brinner, men däremot kan det ju vara något annat om orsakar det och det är säkerligen ingen av oss här som kan säga vad, utan bara gissa oss till det. Så att det nya kortet kommer fungera är det ingen som vet, du får helt enkelt prova. Det du har att välja på är ju att köpa en ny hårddisk för en mindre summa eller skicka iväg den till något företag som tar fram datan på den, då till en summa som otroligt mycket högre än för en ny disk.

Du har att välja på:
1, Köp en ny disk och byt kretskortet. Fungerar det så har du datan tillbaks för 500kr, annars förlust på 500kr.
2, Skicka iväg den till ett företag som tar fram datan, kostnad minst 10 000kr kanske?
3, Strunta i disken helt och släng bort den, du får inte fram datan igen men riskerar samtidigt inte att minsta några pengar.

Så vill du ha datan från disken är det väl ett ganska enkelt val, du väljer alltså alt. 1 först.

edit: För att minimera risken att det nya kortet går sönder så skippar du ju den där ide-usb adaptern.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151333
August 12, 2007 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, men varför skulle inte den nya kretsen inte gå sönder om den förra gjorde det?
Diskarna ligger ju i samma läge som innan jag satte på hårddisken som när jag sätter på den med den nya kretsen. Eller?

Jag startar den nog internt härnest då.

Och hur kan kretskortet sitta fast? Jag menar om man lyfter kretskortet från sin plats efter man skruvat bort skruvarna så kanske allt spräcks bara för att den satt fast på ett mystiskt sätt.
Jag har sätt andra hårddiskar med en riktig kontakt som sitter kopplad till disken, men denna maxtorn har en underlig kontakt man inte ser.

denstore
Member
Medlem
1151335
August 12, 2007 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

-8-DEAMON-8- wrote: ja, men varför skulle inte den nya kretsen inte gå sönder om den förra gjorde det?
Diskarna ligger ju i samma läge som innan jag satte på hårddisken som när jag sätter på den med den nya kretsen. Eller?

Jag startar den nog internt härnest då.

Och hur kan kretskortet sitta fast? Jag menar om man lyfter kretskortet från sin plats efter man skruvat bort skruvarna så kanske allt spräcks bara för att den satt fast på ett mystiskt sätt.
Jag har sätt andra hårddiskar med en riktig kontakt som sitter kopplad till disken, men denna maxtorn har en underlig kontakt man inte ser.

Ingen kan ju lova att det inte händer igen, men det kan ju bero på att det var något problem med den externa anslutningen. I vilket fall som helst, så är priserna hos recovery-företagen så vansinniga att man har råd att offra en disk bara för att chansa.
Utan att se hur det ser ut, så är det svårt att guida dig igen lossandet av kontrollerkortet, men jag skulle tro att det inte behövs något större våld för det.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151361
August 12, 2007 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Såå, nu har jag lossat kretskortet under hårddisken.
[Image Can Not Be Found]
Man behövde inget våld alls. Snarare, den bara flög upp, för jämfört med andra så är det ju då en kontakt man måste lossa då, som kan verka knivig.
Själva kontakten verkade bara bestå av några grejer som tryckte på kretskortet så det blev kontakt.
Så vad kan jag göra härnest?
Och hårdisken låter när man snurrar den också.

denstore
Member
Medlem
1151362
August 12, 2007 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök få tag i en annan disk ur samma serie, alltså som har samma styrkort. Sen ska det bara vara att sätta dit det andra kortet, och hoppas på att allt funkar.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151369
August 12, 2007 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag startar den då internt också?
Och kan felet bero på den exerna strömförsörjning? och att det kan vara därför kretsen gick sönder? Så om jag startar den internt så är det mindre risk att den går sönder igen än om jag startar den med USB-IDE strömförsörjningen?

Jag tror nog att jag köper en ny hårddisk på alina.se eftersom det var där jag köpte den och det är en nära affär(bara 7 minuters cyckeltur).
Eller så kan jag köpa denna på tradera och ta kretskortet där ifrån? För den ser likadan uppifrån som min gör.
http://www.tradera.com/Defekt_.....n-46416447

Och en annan sak jag undrar och oroar mig över. Vad mer håller kretskortet reda på? Är det ett chip som sitter där som håller reda på var alla filer ligger? Så om man byter kretskort så försvinner informationen om var alla filker ligger om jag byter kretskort?

Snorch
Member
Medlem
1151374
August 12, 2007 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja förhoppningsvis gör den det. Risken finns ju att det var den externa strömförsörjningen eller adaptern i sig som förstörde disken så jag skulle helt klart provat med att ansluta den internet på vanligt vis.

Köp en ny eller en begagnad men fungerande, är ju stor risk att den på tradera också har ett trasig kort.
Är det en affär du handlar ifrån så ta med dig din disk och fråga om du inte kan få jämföra modellnummer m.m. i affären på den nya innan köp, troligen stämmer ju det redan men då är du säker på att kortet kommer passa.

Krestkortet i sig har inget med vart filera ligger, när du byter kommer du inte märka något alls utan det kommer se ut som när disken fungerade.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 350
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL