December 20, 2006
Hej
Någon mer som upplevt helt spritt språngande värden på speedfan i vista? min coretemp är runt 25 grader idle vilket är otroligt lågt...brukar ligga på 35 minst..sen så kan jag inte hitta hårddiskarna längre med speedfan...någon som har något tips? eller nått tips på andra program som fungerar minst lika bra?
tack /Max
December 1, 2006
Jag kör visserligen XP, men jag hade en del problem med konstiga värden i SpeedFan. Kör nu Everest i stället och det funkar väldigt bra med bara en sak som är konstig... Det påstår att mitt X1950PRO är klockat 102% när det i själva verket bara är klockat några ynka stackars procent... 🙁
Men allt annat funkar precis som det ska, till skillnad från SpeedFan. Men som sagt, det är ju XP jag kör. Fast det borde ju kunna funka bra i Vista också... 🙂
September 22, 2005
August 16, 2003
hade det stått 98% så hade den varit underklockad 2% och inte -2% det är altså 100% som är original klock.
jag hade korrekta värden när jag körde SpeedFan + Vista. med vilka temperaturer den visar så beror det vad jag skulle tro på beroende på chipset och drivrutiner. anledningen att jag säger drivrutiner är att jag hade så att ujag såg hårddiskarna förut, sen så råkade jag installera RAID drivrutiner i tron att jag uppdaterade något annat och då försvann diskarnas temperaturer :S
hmm skummt har 3 av 4 hårddiskar anslutna till datorn, men bara en temperatur visas (XP nu) IDE disken var det visst, säkert dom där SATA RAID driversarna som sabbat för mig.
December 20, 2006
jag testade everest och en ger värden på hårdiskarna så jag antar att det stämde iaf då med speedfan angående cpu..fan tempen har gått ner runt 10 grader på idle bara för att jag bytt till vista...kan det vara rimligt?
sen en till sak som någon kanske kan svara på...jag kan bara se att jag har runt 2000 mhz i clockspeed i windows...dock står det att jag överklockat och allt i everest tex..men när jag kollar i bios så står det 3117 mhz..väldigt konstigt..samma värden i den här datorns egenskaper... bus speeden är lika med bios men multiplarna är 6 istället för 9 :S
/max
December 1, 2006
CyberDyne wrote: Det kan inte vara så att de menar att moderkortets presterar på 102% nivå, dvs 2 procent över det "normala"? 🙂
Haha, så simpelt... Så är det ju naturligtvis. 2% skulle nog stämma med vad jag dragit upp det... snacka om turbo-OC va? 😀
Du ser inte diskarna med SATA RAID säger du? Skulle det kunna vara så med andra ord, att anledningen till att jag inte ser min disk, är att jag har kopplat med SATA istället för med IDE? 😕
December 1, 2006
Hmm... Kollade just Everest en gång till. Det är nog inte som ni trodde att original-klock är 100%... Så här står det:
GPU klockhastighet 594 MHz (orginal: 574 MHz, overclock: 3%)
Minnes klocka 1418 MHz (orginal: 688 MHz, overclock: 106%)
Av någon anledning dubblar Everest hastigheten på grafikminnet... Hoppas inte det betyder att det verkligen är dubblat, men jag utgår från att det inte är det när ATI CCC anger riktiga värden (GPU: 594/Minne: 709).... 😕
August 16, 2003
haha, du får börja tänka själv lite mer.
visst det var inte 100% som det är i vissa andra program.
men du har överklockat 3% DDR = double Data Rate (=100% extra i denna beräkning) och den så fördubblas dina 3 procent så har du 106%
det är väl mer en bug i programmet att den visar så.
December 1, 2006
Poontus wrote: haha, du får börja tänka själv lite mer.
visst det var inte 100% som det är i vissa andra program.
men du har överklockat 3% DDR = double Data Rate (=100% extra i denna beräkning) och den så fördubblas dina 3 procent så har du 106%det är väl mer en bug i programmet att den visar så.
Ah, givetvis... Double Data Rate.... hmmm, du har nog rätt, man kanske skulle börja koppla på hjärnkontoret när man vaknar... 😀
2 Guest(s)