July 21, 2006
Var hos en polare när vi märkte att när han spelar spel, typ Trackmania eller ngt annat så laggar spelet på 1024 x 768 och medium grafik, men inte på 1280 x 1024 och high?!?! 😮 Ställer man ner grafiken ytterligare till 800 x 600 och low så laggar det ännu mera 😮 😮
Har hört talas om att det kan vara CPU som inte hänger med, men det låter konstigt tycker jag, för spel ska ju mestadels vara beroende av grafikkortet och inte CPU, t.ex. så är det ju ganska vanligt att spel flyter på i 1024 x 768 och medium, men laggar med 1280 x 1024 och high, och inte tvärtom, eller hur?
Vore tacksam om ngn kunde reda ut dethär! 🙂
May 2, 2006
Har han en svag processor men ett kraftigt grafikkort så kan det mycket väl bli så. Vad har han för CPU resp. GPU? Sen så är det ju betydligt trevligare med laggfritt i höga upplösningar, så något jätteproblem ser jag det inte som.
Prova ev att klocka upp processorn (CPU) lite och kolla om det kvarstår.
July 21, 2006
stege99 wrote: Har han en svag processor men ett kraftigt grafikkort så kan det mycket väl bli så. Vad har han för CPU resp. GPU? Sen så är det ju betydligt trevligare med laggfritt i höga upplösningar, så något jätteproblem ser jag det inte som.
Prova ev att klocka upp processorn (CPU) lite och kolla om det kvarstår.
CPU är en Intel Celeron D, FSB 533, S775, 3.2GHz, L1 16kb, L2 256kb, graffet är ett 6600GT, AGP. Han vill inte klocka prollen eftersom den är rätt så ny, den är skit jag vet, men klockar han den så ryker garantin, och går den sönder så får han problem, och att klocka den med orginalkylningen går väl inte heller särskilt bra eftersom den redan går ganska varm. Men jag undrar hur det kan vara så att CPU belastas mer när man ställer ner inställningarna, tycker jag verkar jättekonstigt. Borde väl egentligen vara tvärtom eller hur?
May 2, 2006
GPU:n kan ses som ett komplement till CPU:n som är specialiserat på det som inte CPU:n klarar av (ex högupplösta texturer, effekter (shaders mm)).
När man kör lågupplösta texturer utan lulllull (AA, AF, HDR mm) så lutar sig grafikkortet tillbaka och känner sig överflödigt. Trycket för att beräkna/rendera den enkla grafiken flyttas över till CPU:n mer och mer ju lägre man går. Har du exempelvis kört 3DMark06 någon gång så lägger du märke till hur lågupplöst de 2 CPU testerna är i jämförelse med de övriga (+ att du i slutet kan se att CPU:n ändå bara brukar fixa mellan 0.5-1.0 FPS).
I låga upplösningar så är alltså CPU:n flaskhalsen till systemets grafikprestanda.
I motsats till detta så blir GPU:n flaskhals när man maxar alla inställningar och den får jobba till 100%. Då brukar det vara ganska marginellt vilken CPU man har, du får ändå inte fler FPS pga att GPU:n inte klarar mer. Bäst är att ha en balans mellan dessa (dvs kraftig CPU=kraftig GPU och motsvarande).
Vill din kompis inte klocka processorn ska han naturligtvis inte göra det (så särskilt kass till en 6600GT tycker jag inte att den är).
Mitt råd är att han kör på inställningar som belastar grafikortet till max, då kommer processorns roll att minimeras som sagt. :bok:
2 Guest(s)