July 31, 2002
Hej
Det är så här att jag tänkte spela in några låtar med mitt band i replokalen,och kom att tänka på att man kan spela in med datorn.
Så jag tänkte att om jag skriver upp vad jag har för grejer så
kan ni säga vad jag behöver mer och så 🙂
Datorn : är en P2 450 Mhz 256 Ram 30 GbHd GeForce 2 och ett Soundblaster Live + en band medlem kan fixa ett bra program
men skriv gärna förslag på program!
+ett gammalt mixxer bord med Ca 8 kanaler och lite mickar
Hur gör man för att spelal in flera kanaler samtidigt på datorn
och lägga in sång efteråt
måste man ha ett special ljudkort för det ?
Tack och hej
July 18, 2002
Jag antar att du med "flera kanaler samtidigt" menar att du vill spela in kanalerna på datorn samtidigt och hantera dem separat? Då snackar vi nog liiite mer avancerad och aaaningens dyrare utrustning än den du sitter på...
Om jag vore du skulle jag nog använda mig av Cubase VST, och antingen spela in prylarna var för sig, eller göra en så bra "slaskmix" av repet som möjligt i mixern och sen tappa in den till datorn. Kanske kunde ni tex laborera med att lägga instrumenten först, och prova lägga sången efteråt? Eller, som sagt, lägga allt enskilt var för sig i flera tagningar...
Men tyvärr räcker din utrustning nog inte speciellt långt prestandamässigt, så jag skulle nog rekomendera att göra en slaskmix och tappa in den i burken... 8)
October 23, 2001
Japp håller med!
Eftersom du troligtvis bara kan spela in en kanal i taget, så gör du lämpligen en inspelning först med de instrument som behövs för att hitta rätt i låten. T.ex. en enekel version med bas, trummor och ev annat komp. Dessa hamnar då tillsammans på en kanal.
Sedan spelar ni in ett instrument i taget när den som spelar lyssnar på grundkompet i hörlurar.
Om ni vill kunna mixa trummor och bas för sig, kan ni spela in de en gång till. 🙂 och sedan ta bort grundkompet som ligger i den första kanalen.
July 18, 2002
apanboll wrote: Använd CoolEditPro, det kräver inte speciellt mycekt dator kraft. funkar fint och är lätt att förstå sig på.
/ boll
Ja, nu har ju inte jag använt CoolEdit sen urminnes, men jag har för mig att det är en vanlig wav-editor utan vidare bra flerkanalsmöjligheter o dyl. Och inget stöd för inspelning med samtidig uppspelning heller... Eller? Har jag helt fel? 🙄
Och dessutom, Cubase är väl inte såå svårt att lära sig? :blink:
1 Guest(s)