October 25, 2001
Efter mycket om och men har jag äntligen lagt följande beställning. Hade nog lite storhetsvansinne på den första ordern (datorn kostade 25 000:-), denna dator känns klart bättre (Kostar 16 100:- inkl. frakt). Alla varor fanns i lager så denna gång är paketet redan skickat och ångra sig är inte en option.
Beställningen blev följande:
Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)
Alternativ: Hade tänkt köpa ett Cooler Master Cavalier men tog den extra kostnaden för att få ett chassi jag tycker verkar otroligt bra när det gäller kyla och ljudnivå.
Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Alternativ: Har hela tiden stått och vägt mellan detta val och Abit AWD9-Max. Valet föll till slut på Asus som jag haft en antal moderkort av tidigare och varit supernöjd.
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Alternativ: Hade valt Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T, men det var verkligen overkill! Intalar jag mig iaf och valde dessa lite billigare minnen.
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Alternativ: Inget snack om saken, kändes helt rätt från början till slut.
Logitech G15 Gaming Keyboard, LCD, USB
Alternativ: Inget direkt, möjligtvis G11 utan display, men det här kändes helt rätt.
Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2
Alternativ: Lite svårare val. Var nära att bli en Razor Copperhead, men var lite osäker på lasern. Alla är inte helt nöjda.
MSI GeForce 7900GTO 512MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I, 650MHz/1320MHz
Alternativ: Blev en helomvänding på slutet, typ 5 minuter innan beställning. Tycker att det var riktigt bra pris på Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail (3995:-) men med 7900GTO:s fantastiska prestanda/pris (2450:- inkl. frakt på Dustinhome!) och med DX10-korten bakom dörren kändes detta val klockrent!
Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
Alternativ: Inget! Känns helt rätt även om installation av operativsystemet kommer kräva Win XP Sp2-skiva eller diskettstation (jag kan hänga dit temporärt).
Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM
Alternativ: Här blev största förändringen. Hade beställt två stycken Raptor 150Gb. Har idag två st Raptor 74Gb i Raid0 och är otroligt nöjd med dess prestanda som är smått fantastiskt. 150Gb ska ju vara något lite snabbare, men framför allt lite tystare. Allt kändes bra förutom att det kostade 5000:-!! Nej, det ska bli skönt att få en tystare dator utan två vilda Raptors... och dessutom är det ju bara laddtid i spel som påverkas och inte "själva spelandet".
Seasonic M12 600W, 120mm Fläkt,Modulära Kablar, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
Alternativ: Här var jag helt på det klara att det skulle bli ett Hiper Type-R 580W. Massor av folk är jättenöjda med dessa grymt snygga nätagg. Men jag har verkligen hört alldeles för många problem, speciellt tillsammans med P180. Jag bet ihop och beställde detta, mer än dubbelt så dyra, nätagg jag verkligen tror på!
Steelpad 4D Gaming Musmatta Musmatta med två olika ytor
Alternativ: Kan inte så mycket om musmattor, men detta kändes bra. Stabil matta till ett bra pris. Inte bäst, men inte sämst.
Köpte hälften på Komplett och andra hälften på Dustinhome. Jag tjänade nästan 2 000:- på att INTE handla allt på Komplett! Dustinhome har dessutom gratis frakt, medan Komplett är jättedyra på frakt för tunga saker som t ex Antec P180 (dessutom var chassit utöver det 250:- billigare på Dustinhome. Grafikkortet var 500:- billigare på Dustinhome jämfört med Komplett!
May 8, 2001
Som jag ser det har du lagt pengar på beständiga grejer och sparat lite på sådant som troligen kommer att "åldras" snabbast. Det verkar vettigt!
Det enda som man kan se som lite tråkigt är att någon kan köpa en speldator för betydligt mindre pengar men ändå få en som är snabbare (iaf med lite högre grafikinställningar)... Dock tror jag att du vinner i längden!
Jag står också i valet mellan Seasonic och Hiper och har nog kommit fram till samma resultat som du. Silent PC Review verkar ju nästan sponsrade av Seasonic så positiva som de är! Polaren har ett också och det är sjukt tyst! (Vet inte vilken modell det är dock) Mitt Antec 380W låter som ett jetplan i jämförelse! Dock är det jävligt dyrt om man ska ha ett Seasonic med modulära kablar men det är ju så coolt! Får se vilke modell det blir... (Fan vad jag är snål!)
EDIT: Jag har den mus som du beställt, tycker den funkar mkt bra! Dessutom är det klart att man ska göra sig av med den sista äckliga PATA-kabeln om man har chansen!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)