September 6, 2010
Köpte en OCZ Vertex3 Max IOPS 120Gb igår och har lite frågor om jag gjort rätt. Detta har jag gjort:
* flashade mb med senaste bios
* ändrade ide till ahci i bios
* flashade ssd med senaste fw via linux på usbminne
* installerade win7
* installerade drivrutiner
* körde Windows Experience Index (ocz-forum rekommenderade det för att win7 ska ställa om sig för ssd)
* körde windows update och installerade alla uppdateringar
* inaktiverade defragmenteringstjänsten
* inaktiverade indexeringstjänsten
* kontrollerade så att skrivcache var Aktiverat
* inaktiverade tömning av skrivcachebuffert
* inaktiverade superfetch/prefetch/boottrace/readyboot
* inaktiverade systemåterställning och tog bort alla återställningspunkter (haft pc i 12 år och aldrig gjort en systemåterställning)
* inaktiverade hibernate
* kontrollerade så att TRIM var Aktiverat
Har jag gjort något fel, glömt något eller kanske överarbetat tweaksen?? Datorn fungerar ju iofs än men är det jag gjort waste of time kanske?
Som ett avslut var det tänkt att jag skulle köra benchmarks för att kolla hur allt presterar och ser att folk på forum ofta använder sig av AS SSD eller CrystalDiskMark.. då läser jag det här på ocz's forum:
"Do not use AS_SSD (writes between 3-5 GiB) on default settings.
Do not use CDM (writes between 15-19 GiB) on default settings.
Do not use AS_SSD and CDM together in the same Logged On session.
Do not run FF pattern on ATTO. Default settings are ok.
Run IOmeter with 4KiB 'sector' alignment. Do not run it to fill the drive.
Do not use 'Full' Benchmarks more than once in the same Logged On session.
Do not use any Benchmark (compressible data) more than once a week.
Do not use any Benchmark (un-compressible data) more than once a month.
Do not run Random patterns straight after Sequential or vice versa.
Best to run inidividual tests with small file sizes and not full suite default."
Vågar man benchmarka utan risk att fördärva disken? Vilket program ska man då använda och vilka inställningar?
September 6, 2010
Glömde helt, hade en till fråga. Nere i Tray, har en ikon där för säker borttagning av maskinvara / mata ut media, fast jag inte har en usb-disk/minne i datorn. Klickar jag på den så frågar den om jag vill mata ut min ssd.. systemdisken.. Väldigt irriterande! Hur får jag bort den utan att den slutar visa sig även när jag har usb-lagring inkopplat?
March 10, 2003
Det med säker borttagning är en miss i drivrutinen till moderkortet från tillverkaren och MS tolkning av dessa. Detta har en tedens att hända med enheter som stödjer hotswap påå sata2+ system. Har för5 mig detta brukar ske mest med Marvell kontrollers. Vilket är en av de sämsta ställena att koppla in en SSD på. Då marvells Sata3 kontroller ger prestandan av en Intel sata2 kontroller, plus en del buggar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 6, 2010
Ctrl;1269739 wrote: Vilket är en av de sämsta ställena att koppla in en SSD på. Då marvells Sata3 kontroller ger prestandan av en Intel sata2 kontroller, plus en del buggar.
Åhfan, kändes som sata3 porten var det självklara när man köpt en sata3 ssd 🙂 Du har rätt i att det är marvells kontroller. Läst mkt skit om den men trodde det var sånt som fixades med tiden allt eftersom windows uppdateras, firmware / bios flashas och drivrutiner förnyas.. Men får man verkligen samma resultat på intels sata2? Antar jag får googla lite ikväll 🙂
Men vad innebär en flytt från sata3 till sata2 rent praktiskt för mig? Bara att inaktivera marvell och aktivera ahci på nya porten, i bios? Kommer windows köpa flytten utan några som helst besvär, speciellt med tanke på tweaksen? Har du någon erfarenhet eller tankar kring de tweaks jag gjort och vad tror/tycker du? Vad tror du om det ocz skrev på sitt forum om benchmarks, är det så illa att det är risk man sliter sönder ssd'n eller riskerar att det går sönder med de benchmarks som ofta används? Hade jag haft ett benchmark-prog som man kan lita på så hade jag kunnat testa prestandan själv, sata2 vs marvels sata3
September 6, 2010
ja det var ju lätt att hitta info om hur illa marvells skit fortfarande fungerar bara man visste vad man skulle leta efter. Får bli ett byte när jag kommer hem. Men de andra frågorna är fortfarande aktuella 🙂 Äre bara att plugga in ssd'n på sata2 istället och sen löser sig allt?
September 6, 2010
March 10, 2003
oki, men testa det som står i länken ovan. Hade det problemet med en Raptordisk på ett gammalt Gigabyte kort i Vista. Fungerade fint att lägga till kontrollern som undantag då. Du har de nysate drivrutinerna från tillverkaren gissar jag på.
För ibland är modekortstillverarens cd/drivrutiner på sidan månader efter. Sedan gällande tweaksen så kan man väl disskutera effektiviteten av en del av dem. Ser ingen anledning till att deaktivera defrag tjänsten samt prefetch. Indexering samt Återställning brukar jag själv deaktivera då det oftast är ivägen för mig. Återställning av anledningen du nämneer (samt att jag har en ghost backup ifall att). Sedan att Indexeringen mest tuggar utan att göra någon nytta då jag inte använder windows egna program för att hantera filer.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 6, 2010
aa ska testa det sen när jag kopplat om från marvell till intel p55 🙂 har kopplat fram och tillbaka nu och benchat ssd'n trots ocz's varningar. Precis som du säger så hade inte asus senaste drivrutiner på sin sida, inte ens för de nya korten! Så det har blivit mkt googlande för att hitta rätt drivrutiner och dessutom från ett ställe som verkar säkert så man inte får hem massa virus/trojaner 🙂
Intel p55 sata2:
[Image Can Not Be Found]
Uploaded with ImageShack.us
Marvell 9123 sata3:
[Image Can Not Be Found]
Tack för dina tankar om tweaksen!
September 6, 2010
Intel p55 sata2:
[Image Can Not Be Found]
Marvell 9123 sata3:
[Image Can Not Be Found]
September 6, 2010
Ok dags för ett avslut av tråden.
Det jag har lärt mig är att tweaks måhända gav effekt när ssd's var nya och inga bra drivrutiner och firmwares fanns. Idag är i stort sett alla "tweaks" bara tidsfördriv och gör ingen större nytta.
Marvell är skräp, även med senaste drivrutiner, eftersom det är chipset som är kass så det hjälper inte hur fan dom än skriver sina drivrutiner så suger det iaf.
AHCI gör det möjligt för Hot swapping, därför kan man "mata ut" sina hdds i system tray (dock inte systemdisken även om den visas). Ingen bugg, och det går att dölja funktionen med vissa "trix" (googla)
Det i min lista som är värt att spara är det självklara:
* flashade mb med senaste bios
* ändrade ide till ahci i bios
* flashade ssd med senaste fw via linux på usbminne
* installerade win7
* installerade drivrutiner
* körde Windows Experience Index (ocz-forum rekommenderade det för att win7 ska ställa om sig för ssd)
* körde windows update och installerade alla uppdateringar
Det som kanske kan vara intressant om man tvunget vill ändra något är:
* inaktiverade indexeringstjänsten (skriver bara till ssd'n under indexeringsperioden, sen läser den i stort sett bara om det är en systemdisk med enbart os, program och spel)
* inaktiverade systemåterställning och tog bort alla återställningspunkter (använder någon ens skiten? fast den kanske är bra nu i win7? )
* inaktiverade hibernate (inget jag använder, strömsparläget duger för mig)
* kontrollerade så att TRIM var Aktiverat (ger en boost i prestanda för ssd'n. detta ska vara igång by default efter man installerat win7 på en ssd och kört WEI, men värd att kontrollera)
Stort tack till Ctrl här på forumet och tack google 🙂
January 9, 2004
Synd att jag inte såg denna tråd tidigare då hade jag kunnat bespara dig lite tid 😉
Precis som su säger så är Marvells kontroller inte så mycket att ha. Gjorde mina första tester på SATA 6Gbps åp en marvell kontroller, och jag var inte alls nöjd. Intels inbyggda kontroller i P67 och Z68 är MYCKET bättre. Jag tror även AMDs fungerar bra, men jag har inte testat själv.
Du har även rätt i att Tweaks inte längre gör så stor skillnad. Det ända man bör tänka på är att köra i AHCI-läge och installera om Windows 7 vid byte till SSD. Då får man mycket av dessa "Tweaks" gratis.
Angående sakerna som OCZ inte vill du ska göra, det är nog helt Ok att testa AS-SSD benchmark om du vill det. Dock bör du inte sitta och köra det 20 gånger om dan de närmaste 2 åren, för då kommer din SSD att dö i förtid på grund av det begränsade antale skrivningar som kan göras. Jag gissar att det är så, jag har i alla fall inte hört nått annat.
1 Guest(s)