November 5, 2002
Har idag en SSD på 120GB. Är förstås helnöjd, förutom att den börjar bli ganska full. Har egentligen bara OS, program och spel på disken, men det samlar ju på sig lite mått o gott av diverse dokument etc för att inte gå in på detaljer.
Givetvis har jag några andra snurrdiskar för bilder, filmer, ISOs etc.
Jag tänker att jag vill uppgradera till en större SSD, men hur mycket större? Räcker det med dubbla eller ska man kosta på sig en fyrdubbla? Är det värt kostnaden?
Vill inte gå in på exakta modeller men med de jag sneglat på skulle ca 250GB gå på runt 1200kr och ca 500GB runt 2000kr.
500GB känns ju som väldigt mycket plats för OS/program/spel, men rensar/avinstallerar man aldrig så byggs det ju på med tiden.
August 18, 2003
Jag haar alltid förespråkat att inte ha större system disk än man absolut behöver då det bara är ökad risk att mer försvinner vid en eventuell krash. Och när det gäller SSD finns ju äve kostnaden att ta hänsyn till som du nämner.
Personligen kommer jag vara sugen på ett nytt system med en ny disk innan jag lyckats fylla 500GB på en system disk så jag ser ingen anledning till att betala för mer än 250 men det är ju högst personligt beroende på hur länge du tänkt klara dig med disken.
March 10, 2003
Beror väl på hur mycket spel man kör och vilken SSD man sitter på idag. Själv så kör jag en 120 för windows. Sedan har jag min mekaniska med spel och skit på. Funderat på en SSD separat för spelen, men steam mappen bara växer iom att spelen blir större med.
Så kommer väl bli 120 för windows, 500-1tb ssd för spel och sådant. Kanske att den mekaniska får vara kvar som tempdisk eller nått. Har ändå NAS och sådant mina filmer och så ligger på.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 5, 2002
Ni har bra argument allihop, och jag ser inte riktigt hur jag kommer fylla 500GB systemdisk. Tror jag kanske ska nöja mig med 250GB ändå. Röstningen pekar ju åt det hållet än så länge.
Men Ctrl, varför olika diskar för OS och spel? är det inte smidigare att ha en som rymmer både?
March 10, 2003
Gammal vana tror jag från partitionstiden. När man ville ha win separat vid ominstallationer. Så man slipper dra ner alla spel från Steam, Battlenet eller Origin igen. Gillar ha windows på en egen disk och då blir det natruligt med spel och krafs på D: så att säga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 5, 2002
Ctrl;1294915 wrote: Gammal vana tror jag från partitionstiden. När man ville ha win separat vid ominstallationer.
Då förstår jag dig fullkomligt. Den gamla goda tiden 😉 då man installerade om OSet lite då och då, och det tog inte mer tid än en kvart 20 min inklusive inställningar.
Nu mera installerar jag inte om ett OS förrän jag verkligen måste. Testade att byta system med en win7-installation, nytt märke och modell av mobo, och till min förvåning gick det alldeles utmärkt 🙂 det fick grubbla en stund, men sen hade den fixat det. Typ som när Big Thought fixade fram svaret 😀
June 11, 2009
Som många andra så började jag också med en något för liten SSD. En 160 GB från Intel. Anledningen till att jag inte köpte en större på den tiden var enbart priset. Disken köpte jag när SSD va relativt nytt och då gick den på 4.495,00:- 😀
Som hittat med andra ord.
Nu har jag en SSD på 250 GB i spelburken och den räcker gott och väl. Måste tillägga att jag spelar allt, men har en förmåga att spela klart ett spel och ta bort detta innan jag installerar ett nytt spel.
Givetvis har jag en hel del "evighets spel" som ligger och tar plats, men för det mesta så använder jag bara runt 60% av diskens kapacitet.
2 Guest(s)