SSD vs 5400RPM?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SSD vs 5400RPM?
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2011 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Min bärbara dator har jag börjat ledsna på lite. Den vill inte lira som jag vill med Linux. Så funderar på att köra Windows 7 helt och hållet på den. Ni som kör SSD hur stor tror ni skillnaden kan bli?

Såhär ser jag det:

*Borde vara betydligt snabbare.
* Tyst.
* Strömsnål ( kanske bättre batteritid än nuvarande disk? )

*Dyr. 🙁
*Lite lagring.

Jag har i princip gett upp med att få nyare linux att funka med denna. Om W7 går snabbt med en SSD kan jag absolut tänka mig att bara köra det förutsatt att denna hårddisken har vanliga SATA kontakter. För i så fall kan jag köra 640GB i min blivande HTPC också. Tänkte jag skulle öppna upp denna sen och se hur kontakterna ser ut så det inte är som på min gamla HP bärbara med konstiga kontakter.

Vad tror ni? Är det lönt med SSD?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1270960
November 2, 2011 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer inte skaffa en på ett bra tag (om någonsin), inte till den prislappen i alla fall. Skulle jag lyckats komma över en extremt billigt så kanske jag tar emot den

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1270962
November 2, 2011 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde fungera fint och gällande hd priserna så är de så höga att ssd känns billigare nu. Du behöver ju inte köpa den snabbste ssd som finns. Räcker med en av de i lägre segmentet för en laptop.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1270966
November 2, 2011 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1271068 wrote:
* Strömsnål ( kanske bättre batteritid än nuvarande disk? )

Är det lönt med SSD?

ssd drar faktis mer ström än 5400rpm kolla reviews tomshardware t.ex.(konstigt nog)

lönt & 110% värt o skaffa ssd till laptop, kör själv med en intel 40gb och det smartaste köpet någonsin. min bootar 1min snabbare 😀

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1270976
November 2, 2011 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade tur och vann min på kompletts julkalender tävling för snart 2år sedan så min SSD är i äldsta och slöaste laget mot de nya. Men i win7s inbyggda prestanda test så gick helt plötsligt lagringen från en 3a till en 7a, snabbaste komponenten i datorn tillsammans med processorn! Så sjuk skillnad så det är klart värt det! Allting laddar mycket snabbare och man kan börja använda datorn med en gång man loggar in i windows. Blir en del spelande med på den och där märker man stora skillnader.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1270984
November 2, 2011 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Utan att prata om benchmarks - så är det alltid "lönt" med en SSD. Sen det Disney säger om att SSD drar mer ström beror helt på modell, skillnaderna mellan olika modeller är rätt stora.

Allt man gör både går, och känns snabbare mot en mekanisk hårddisk. Det är inte en fråga om man ska köpa en, har man råd så ska man göra den bästa investeringen som finns till en dator. Folk jagar prestanda med processorer för flera tusenlappar, när det man kommer märka av mest är att börja använda en SSD.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till att använda ett system utan SSD för personligt bruk.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1271055
November 4, 2011 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

En SSD ger en laptop helt nytt liv. Jag hade en gammal lenovo T41 (5år gamal med Core 2 Duo CPU) som jag lånade hem från jobbbets skrothög. Satte i en Intel 320 på 160Gb och nu är den MINST lika pigg o rapp som de senaste laptopsen med HDD i.
Det är absolut värt det. I en laptop använder man ju ändå ofta extrena HDDer för lagring av musik/film osv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 408
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL