May 4, 2001
Finns det några bra tips och ideér på hur man lätt får ut det s*#_"s dammet ur datorn/fläktar från kort och annat?
Det verkar ju inte vilja följa med...sitter fastklistrat som jag vet inte vad...
Eftersom jag har loftsäng och har min dator på under nätterna ibland så känns det som att rengöra datorn kan vara värt det.
Skulle det börja brinna i datorn så lär jag vara ett kolstycke fortare än tiden det tar för en tändsticka att fatta eld efter att man dragit den mot tändsticksasken...
Så hur husliga är ni i datorn? Finns det någon kunskap i det här området?
Tacksam för svar!
March 29, 2001
IC-kretsar är betydligt känsligare för statisk elektricitet än vad mången självlärd förståsigpåare har klart för sig. Du kan INTE borsta runt i lådan med vilken borste som helst. Och köra runt med dammsugarröret inuti lådan är rena rama misshandeln. Blås med munnen, eller skaffa ESD-märkt borste/ blåsutrustning.
http://www.midwestesd.org/aboutesd.html
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-29 23:37 ]
March 17, 2002
On 2002-03-29 23:36, RalfS wrote:
IC-kretsar är betydligt känsligare för statisk elektricitet än vad mången självlärd förståsigpåare har klart för sig. Du kan INTE borsta runt i lådan med vilken borste som helst. Och köra runt med dammsugarröret inuti lådan är rena rama misshandeln. Blås med munnen, eller skaffa ESD-märkt borste/ blåsutrustning.http://www.midwestesd.org/aboutesd.html
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-29 23:37 ]
Allt det här med statisk elektricitet kan väll hindras genom jordning?
T.Ex om jag ska suga i datorn med damsugarn, så sitter oftast delarna kvar i chassit, det betyder väll att chassit och komponenten har samma ESD spänning? Men om jag sätter en sladd mellan samsugaren och plåtchassit, dom i sintur är kopplad till marken med el sladden, då borde väll spänningen vara densamma i chassit, komponenten, och damsugarröret, eller?
Det är vad jag tror, men jag är ju bara 13 år gammal.
Men det borde väll stämma?
Oldschool member since 2002.
September 8, 2001
On 2002-03-29 21:16, Marcus75 wrote:
Finns det några bra tips och ideér på hur man lätt får ut det s*#_"s dammet ur datorn/fläktar från kort och annat?Det verkar ju inte vilja följa med...sitter fastklistrat som jag vet inte vad...
Eftersom jag har loftsäng och har min dator på under nätterna ibland så känns det som att rengöra datorn kan vara värt det.Skulle det börja brinna i datorn så lär jag vara ett kolstycke fortare än tiden det tar för en tändsticka att fatta eld efter att man dragit den mot tändsticksasken...
Så hur husliga är ni i datorn? Finns det någon kunskap i det här området?
Tacksam för svar!
Det finns luft på burk som är gjord för det ändamålet.
December 5, 2001
Det är inte riktigt så enkelt MegaFlexBoy.
Det kan uppstå laddningar ändå om du inte har rätt material i munstycke osv.
Materialet måste leda ström, men inte FÖR bra, allt för att undvika alltför snabba urladdningar av uppladdad potentialskillnad.
Det kan bildas laddningar på ytan av ett plaströr till en dammsugare som du inte kan leda bort genom att koppla in en sladd någonstanns på röret.
Slutsatsen är alltså: DAMMSUG INTE I DATORN, i alla fall inte med dammsugaren för 599 från Elgiganten, det är rätt stor risk för att saker och ting förstörs då.
Som ovanstående "talare" skrev, luft på burk är nog bästa alternativet.
Plocka ur allting och blås rent dem tex på balkongen. Sen sätter du bara ihop skiten igen.
Känner du att det behövs mer rengöring så är Isopropylalkohol det bästa alternativet, det används för att tvätta hela kretskort.
Lycka till.
//Anders.
August 7, 2001
så här ligger det till pojkar och flickor:
stora datorstädardagen är inte inne ännu. det är en månad kvar. det är på första maj som man skall städa i lådan. och då skall man först damsuga ut det grövsta med en damsugare med en effekt som är på minst 1.5kw annars händer det inget när man suger! sedan så bär man ut burken i verkstaden, sparkar igång kompressorn, låter den arbeta upp ett tryck på 8 bar å sedan är det bara att blåsa ut det sista!
March 29, 2001
August 7, 2001
On 2002-04-04 23:08, RalfS wrote:
On 2002-04-02 12:08, Illern wrote:
Det finns luft på burk som är gjord för det ändamålet.Var någonstans kan man köpa det? Ge ett tips och eventuellt en länk till webbsida.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-04-04 23:08 ]
gissa.... BILTEMA! 🙂
September 15, 2001
Luft på burk finns även på din lokala dykbutik. I flaskor på ca 10liter med ett tryck på 200-300bar
1*20GB + 1*4GB + 1*60gb +1*2gb = ca 86gb
Cd/r/rw 24/4/2 - 40/24/10
Sdram 512mb P133
Fläktar: 4*80mm 1*60 1*40 (Voltmoddade till 7V)
[ Detta Inlägg ändrades av: Spket den 2002-04-08 19:49 ]
March 20, 2002
April 1, 2001
Jag har nåt slags "kit" hemma som tydligen ska vara till för att dammsuga datorer och sånt med. Det är en slang med lite olika munstycken som man kopplar på den vanliga damsugaren Fungerar ganska bra. Tror det kan va köpt på biltema typ.
Annars om man skulle behöva få bort varenda partikel så tar man ju burken och traskar hem till daggerr och grejar det 😀
February 17, 2002
Varför massa komplicerade lösningar. Det enda du behöver är en ren trasa och destillerat vatten... sedan är det bara att torka av varenda skrymsel och komponent i datorn. Du akn till och med doppa ett helt kort i vatten, det funkar fortfarande (under förutsättning att du låter det torka).
1 Guest(s)