March 9, 2005
okej nu har jag införskaffat 2 Gb ram och har läste massa om timmings men fattar inte vart man ställer in det ... min minnen http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=318258
skalla ha timmingnen 2-3-2-6-1
men vart ställer jag in det .??
har ett asus a8n-e och det finns nåt som heter dram configeration som jag kollat i som jag misstänker att det är fast jag fattar inte vilken siffra som ska vara vart :P? hjälp mej snälla ..
Edit
öppnad cpu z och mina timmings var
Frekvens 245.4mhz
fsb:dram cpu/9
cas latency 3.0
ras#to cas#deley 3clocks
Ras# prechager 3clocks
cyckel time (Tras) 8 clocks
bank cyckel tim (tcr) 22clocks
command rate 2t
Dram idler 16clocks
säg vad jag ska ställa in dom på i bios tack:D
fattar att dom 2 första är mhz på minnena och procssorn och den andra är multiplyern med dom andra fattar jag inget av ..:S
January 22, 2006
Rune wrote: Jag tror du ska byta platts på minnerna. för du skrev att det stog
command rate 2t
ocj det ska stå
command rate 1t
för att få ut max av minnerna.
Vaddå om man byter slots för minnerna finns det e nchans att man kan köra 1T ist för 2T då? Mina minnen går det inte att kö 1T men om jag byter minnes slottar kanske det kan funka ändå?
March 9, 2005
ska jag byta plats mellan dom 2 minnena eller ska jag byta från slot 2och4 till slot 1 och 3?
men tror att jag kan ändra det bara i bios men det kanske inte hjälper eller? vet inte om jag kan det men ..
men dom andra timmingarna verka bra .. ?
eller kommer allt att ändrats om jag byter platspå minnena ?
March 9, 2005
jag var inne i datorn och byte till plats 1 och 2 vilket rresulterade i att det blev singelchanell enligt cpuz .. så jag har bytt itllbacks ..
växlings filen ligger på ca 300 när jag surfar ltei
och 1.8 GB när jaghar fullt på minne i prime95
hjälper detta något och hur dåligt e det??
June 15, 2005
Dina minnen ska sitta i platserna A1 och B1 (dom blå).
I Bios väljer du antingen F5 följt av F10 och sen Yes, alternativt "Exit" och sen "Load Setup Default" följt av F10 och sen Yes.
Sen när den startar upp igen går du in i Bios, in i "DRAM Configuration" och då bör du ha fått in värdena för dina minnen, i ordning uppifrån och ned 2-6-3-2, däremot så står det troligtvis 2T i stället för 1T på "Memory Timing", välj "Manual" och ställ Memory Timing på 1T - F10 och sen Yes.
Detta gäller för Bios version 1013 och kan kanske variera beroende på version.
1 Guest(s)