July 3, 2003
Hello!
Har en fundering om det finns nåt program eller inställning i windows xp pro där man kan stänga av en hårddisk i datorn?
Har ju min dator på mest hela tiden och har två diskar som enbart används för lagring och tänkte om man kan ta å stänga av de över natten och så.. så lite ljud som möjligt är ju prio på en datorn som står på över natten =)
Hade ju varit riktigt najs om det finns nåt program som automatiskt stänger av/viloläge eller liknande på diskar som inte använts senaste timmen eller så.. =)
Så, nån som har några tips?
July 3, 2003
CasO wrote: Kontrollpanelen ----> Energialternativ ----> stäng av hårddiskar
Jao, men då stänger man ju av alla diskar ellerhur? Min tanke kanske inte framgick så klart, men jag vill ha en, systemdisken, igång och de andra två avstängda.. Om det nu finns nåt som kan lösa det.. 😛
Tack ändå! =)
February 1, 2003
Har varit med om att HDD:s pajat pga just användningen av möjligheten att stänga av dom, den senergiförbrukningen dom står för kan lätt sparas in genom kraftigare nätagg, sett att när jag bytte från 530W Tagan till 750W Thermaltake Toughpower så sjönk förbrukningen enbart pga det bytet då 750W tydligen passade mitt system bättre och var effektivare än 530W så kraftigare nätagg kan vara biligare än att stänga av HDD:s och låta dom gå sönder pga uppstart och vila om vartannat.
Dock har jag vettig kylning av mina diskar vilket jkan ha betydelse i sammanhanget men står fast vid att låta dom vila inte är bra för deras livslängd om dim skall upp och ner ofta.
March 14, 2001
Nej om diskarna får starta upp stup i kvarten slits det betydligt mycket snabbare än om det får snurra hela tiden. Men när det handlar om flera timmar, ~3h skulle jag tro, är det lönt att låta dem gå i viloläga. Men att låta dem gå i viloläga bara för en 30 minuter eller så är inte rekommenderat.
April 11, 2003
Jag har ju 4st hdd. Men det är bara raptorn som är nödvändig i drift. Den har jag patisionerat system/download. Jag har ju datorn på 24/7 för just download. Dom andra 3 hdd använder jag bara ibland. Ena 500gb hdd som jag har alla filmer på behöver jag bara någon gång i veckan max. Så jag ska nog prova spara lite energi.
April 13, 2007
gamer:
Att energiförbrukningen sjönk när du bytte nätagg beror nog inte på att det var kraftigare, utan att det helt enkelt var effektivare. Jag bytte från ett Chieftec HPC-302-202 360w till ett likadant som du har, Thermaltake Toughpower 750w. Förbrukningen sjönk med 15w i idle.
Rune:
En Raptor 74Gb drar 8w i idle, 11,6w i seek, och 28,4w i startup. I viloläge vet jag inte exakt, men troligtvis 1-2w.
Genom att sätta 3st diskar i viloläge kan du alltså spara ca 20w.
Ett tips, underklocka ditt grafikkort när du bara surfar, eller vid nerladdning över natten. Jag sparar 3-4w genom det på ett 850xt. Med ditt graffe kan du säkert spara mycket mer.
Har någon tips på sätt att spara energi? Skriv gärna!
February 1, 2003
emokid wrote: gamer:
Att energiförbrukningen sjönk när du bytte nätagg beror nog inte på att det var kraftigare, utan att det helt enkelt var effektivare. Jag bytte från ett Chieftec HPC-302-202 360w till ett likadant som du har, Thermaltake Toughpower 750w. Förbrukningen sjönk med 15w i idle.
Den sjönk pga både effektivare agg men också att jag låg längre från max på agget så det inte blev ansträngt lika mycket och producerade mer värme än nödvändigt. Men hellre onödigt kraftigt agg samt lägre förbrukning totalt sett och behålla livet på HDD:s genom att ha dom alltid på än att ens riskera att dom pajar pga avstängning i tid och otid och inte spara energi alls eller försumbart i långa loppet.
Blir liksom billigare i längden.
August 7, 2003
Kör Linux och använd hdparm för att stänga av diskarna en i taget.
Finns säkert prog i Windows som gör samma. Det finns en inställning i diskarna som gör exakt detta "varva ned efter x min". Tror man tom kan köra Linux på en knoppix eller liknande, ställa värdet och sen boota i Windows.
Men... Windows har en obehaglig tendens gå ut och "peta" på diskarna då och då. Är det inte indexering så är det att den ska visa vilka diskar som finns eller nåt allmänt stat() anrop som går mot dem eller "test unit ready". Detta "väcker" disken hela tiden :/
Dessutom kommer Windows troligen få för sig droppa ned dem till PIO läge när den försöker läsa och inte får svar inom x ms osv...
Dessutom är det en inbjudan till att de går sönder lättare. Bärbara diskar är mer gjorda för detta men vanliga stationära är inte likadana.
Så, en god idè i teorin som jag inte vet om det funkar IRL.
2 Guest(s)