March 5, 2002
En CRT-skärm slits ju betydligt mer om den får stå på hela tiden och visa en massa, jämfört om den hade varit i sparläge (DPMS mode), eller avstängd, vilket är bäst. 😉
Jag stänger också av skärmen (Samsung Syncmaster 957P) om jag vet att jag skall ifrån datorn mer än 30 minuter (har screen blank på 15 minuter).
September 17, 2003
January 20, 2002
Min stackars IBM skärm stod på i 3 år sen vart den grön då var det bara att slita ut sladdarna och beställa en ny ifrån Datorbutiken (Hyundai ImageQuest Q910 19").
Den fungerar hur bra som helst..
Numera så stänger jag alltid av skärmen såfort jag går ifrån datorn men man tycker ju att det borde slitas då man stänger av & på skärmen...
November 22, 2001
Cezar wrote:
Numera så stänger jag alltid av skärmen såfort jag går ifrån datorn men man tycker ju att det borde slitas då man stänger av & på skärmen...
Ja, om du sitter o trycker på/av hela dagen istället för att låta den stå på så slits den mer.
Men naturligtvis slits den mer av att stå på jämt än att bli avstängd då och då.
September 4, 2001
Den enda förslitningen jag har råkat ut för på en skärm när man stänger av eller på är att efter 5-8 år (minns inte exakt) så har nu on/off-knappen slutat fungera tack och lov i on så att skärmen fungerar. Så nu så går bara skärmen ner i strömsparläge när jag stänger av datorn. Men knappen har säket hållt för ett antal miljoner tryckningar av och på då en stängdes av när man gick ifrån datorn en längre stund.
2 Guest(s)