Starta dator = töm CMOS! Hjälp!!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Starta dator = töm CMOS! Hjälp!!
marten_larsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2008 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett problem med min dator. Den vägrar att starta utan att CMOS har blivit nollat.

Det hela började när jag skulle byta min Intel-fläkt till en Thermalright 120 Extreme. Själva installationen gick bra men när jag skulle starta datorn fick jag diverse fel under uppstart. Det kunde t.ex. vara "fel" på RAM, Cpu core voltage eller grafikkortet.

Efter felsökning hos en kompis där jag provade hans fungerande processor, hans fungerande grafikkort på mitt moderkort som gav exakt samma procedur som tidigare. Jag testade även min processor i hans dator samt mina minnen i hans. Med min processor startade den fint och med mina minnen kunde han för första gången spela Heroes V utan att datorn kraschade.

Således tyckte jag att alla möjliga felkällor förutom moderkortet var uteslutna och köpte därför ett nytt (bytte Abit AB9 mot ett Abit IP35 Pro) och installerade allt. När jag idag försökte starta datorn sa moderkortet först exakt som tidigare men efter CMOS-tömning gick den igång och då får jag -CMOS checksum error, gå in i BIOS eller fortsätt.

Jag gick in i BIOS och tittade runt lite förstrött och gick därefter ut med reboot som följd. Då får jag ursprungsfelet igen. Tömmer CMOS och datorn startar. Installerar drivrutiner för moderkortet, startar om. Samma fel, tömmer CMOS och får igång datorn.

Så var ligger mitt fel?! Sannolikheten att två moderkort får samma mystiska fel är ju rätt liten. Samtidigt fungerade ju både min processor och minnen i min kompis dator så de borde också vara uteslutna. Hade det varit mitt grafikkort borde datorn ha startat när jag satte i min kompis men icke.

Kan det vara nätaggregatet som ställer till problem för mig?! Jag var inne och skulle byta fläkt men ångrade mig utan att ha tagit loss mer än skalet... Men det borde inte förklara varför den vill att jag tömmer CMOS!

(Dator: Abit IP35 Pro/Abit AB9, E6300 @standard, 2x1GB A-DATA 800MHz, Sapphire Radeon X1950 Pro, Coolermaster 350W, hårddiskar, DVD)

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1180734
February 14, 2008 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Pröva med att updatera bios till en nyare version.

Det gör du enkelt med Abits Flash Menu.

Bara ladda ner bioset för det moderkortet på Abits hemsida.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1180750
February 14, 2008 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter i minsta laget med 350W, jag skulle testat med ett starkare agg först 😛

marten_larsson
Medlem
1180751
February 14, 2008 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, det är kanske lite klent med 350W men det har ju räckt till gott och väl i mer än ett år så jag tycker det är konstigt att den ska börja strula nu!

Får testa att uppdatera BIOSen, hade inte tid med det eftersom jag åkte hemifrån...

Jalle64
Member
Medlem
1180752
February 14, 2008 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kanske har varit på upphällningen en stund (agget), och nu orkar det inte längre?!
Men en annan fråga, reninstallerade du windows när du bytte moderkort? Kan annars vara en idé 😛

marten_larsson
Medlem
1180754
February 14, 2008 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle kunna vara så men det känns ju lite skumt att datorn startar nu trots kass nätagg men bara om jag tömmer CMOS. Nej, Windows XP ligger kvar sedan tidigare, bytte ju moderkortet enbart pga strulet...

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1180956
February 16, 2008 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade liknande problem själv.

Vet inte om det är feltryck i manualen eller vad det är, men på mitt ABIT KN9 Ultra så sitter CMOS blygeln på clear. Endock, startar datorn utan problem och jag kan spara information i bios utan att behöva ändra vid omstart.

Fick checksum error första gången sen efter det har det fungerat utan errors. Dessutom har jag visserligen uppgraderat BIOS nu också.

marten_larsson
Medlem
1182078
February 25, 2008 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, det är inte fel på CMOS-bygeln, testade det och då fick jag (efter förväntan) ett ihärdigt pipljud samt att sifferdioderna berättade att bygeln satt fel. Ska försöka testa min kompis nätagg i veckan, får hoppas det hjälper...

Edit:

Och jag har den senaste BIOS-versionen...

marten_larsson
Medlem
1182278
February 26, 2008 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu verkar jag ha identifierat problemet till att det faktiskt är minnena som det är fel på. Jag testade med en annan nätdel (500W Antec) men det gav samma pip of death som tidigare. Med ett annat minne startade däremot datorn om och om utan några som helst problem.

Det konstiga är ju att min kompis dator tyckte mina minnen funkade alldeles utmärkt. Är verkligen kompabilitetsproblem så stora (hans dator tycker inte om hans Corsair-minnen t.ex.)?!

marten_larsson
Medlem
1184580
March 11, 2008 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Idag testade jag med min polares minnen och det gav ett väldigt intressant resultat. Första gången startar datorn utan ens en tömning av CMOS men dum som jag var gick jag in i BIOS och ställde manuellt in spänningen på minnena (2,1V). Reboot och nu börjar den med det vanliga köret. Inga pip till att börja med men diverse stopp runt kontrollen av minnena, grafikkortet och till och med när den ska aktivera USB-portarna. Lyckades också få till ett pipljud (korta-snabba) och då stod det även på skärmen att den ville ha en diskettstation och att BIOS inte kunde tömmas i RAM (eller ngt liknande, stoppet finns inte ens beskrivet i manualen).

Efter tömning av CMOS och några omstarter senare lyckades jag få till en fullständig start, givetvis efter CMOS checksum error följt av "F1 to continue". Provade att starta om datorn men då kom en kaskad av olika stopp igen.

Nu sitter jag med mina gamla minnen och har givetvis tryckt F1 för att komma igång. Det börjar ju luta åt att skicka in allt på en felsökning för jag har inte riktigt råd att byta ut alla tänkbara komponenter...

Jalle64
Member
Medlem
1185047
March 14, 2008 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter som det är ditt moderkort som stör sig, så ta och byt ut detta.

marten_larsson
Medlem
1185058
March 14, 2008 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska lämna in skiten för felsökning idag så att jag får klarhet i det hela. Har även skickat en fråga till Komplett.se om de står för felsökningskostnaden om det visar sig vara fel på det nya moderkortet...

C3AN0
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
1185144
March 14, 2008 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nått liknade problem med min dator sen jag uppgraderade den nyligenmed följande komponenter,

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt.

Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3,ATX,2xGbLAN,Firew, 3xPCI-Ex(2.0)x16.

Kingston ValueR. DDR3 1066MHz 2GB, CL7, Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR3.

Och när jag startar datorn så är skärmen total svart och inget händer, men tömmer jag CMOS och sen loadar default settings och sen går in och väljer vilken boot ordning det ska vara så kommer jag in i windows. Men när jag stänger av datorn och sen startar om den så låser sig allt och skärmen är svart tills jag tömmer CMOS igen och gör om samma procedur som ovan igen så kommer jag in i windows.

Har varit i kontakt med Kompletts support och han var helt handfallen och viste inte vad det kunde vara mer än att moderkortet var buggit eller trasigt på nått vis.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 522
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL